OYUN 22 Şubat 2022
29,4b OKUNMA     489 PAYLAŞIM

Cyberpunk 2077'yi Güncellemeden Sonra Tekrar Oynayan Birinden Oyunun Yeni İncelemesi

Geçtiğimiz günlerde büyük bir güncelleme (patch 1.5) alan CD Projekt Red oyunu Cyberpunk 2077'yi bir de yeni haliyle görelim.

cyberpunk 2077'yi ikinci oynayışımda biraz daha yayılarak ve yavaş ilerlediğim için oyunda yeni yeni fark ettiğim detaylar var.

oyun çok keyifli ama eksiklerinden biri bence level scaling

daha doğrusu eksik demeyelim de diğer oyunlardan biraz farklı. cd project red belli ki bu oyunu alıp 200-300 saat oynamamızı istemiş lakin genel olarak senaryo üzerinden ilerleyen oyuncular oyunu bu kadar süre oynamadığından birçok özelliğini hiç görmemiş oluyor. bu açıdan en azından bu yönde rpg işine sadık kalmışlar diyebilirim. oyunu tam anlamıyla sömürmek için kasmanız, kasmanız için de oyun içinde vakit geçirmeniz gerekiyor.

ilk oynayışta (oyun ilk çıktığında) biraz yan görev, biraz ana görev falan 60 saat civarında bitirmiştim. şu güncellemeden sonra tekrar başlayınca ne var ne yok yapayım modunda ilerliyorum. fixer'ların görevleri üzerinden gidiyorum. ana senaryo adamı "hemen gel bekliyorum" diye arıyor, 10 gün sonra gidiyorum falan ehehe.

oyunun aslında çok farklı bir dünyası var ama sadece senaryo üzerinden veya yeterince bölge görevi yapmadan gittiğinizde seviyeniz yeterli seviyeye gelmediğinden bunları göremiyorsunuz. aslında bu oyunun hakkı implantları full doldurup cyborg modunda gezerek oynamak ama implantların istediği seviyeler ve paraların büyük bir bölümüne normal görev yaparak ulaşamadığınız için eksik kalıyor.

para kısmı standart senaryo/yan görev oranıyla (en azından benim oranda: 50-60 saat oyun süresi) giderseniz hep gıdı gıdına yetecek seviyede kalıyor. en fazla 1-2 eklenti yaptırıp tadına bakıyorsunuz. oysa esas parayı fixer'lardan kazanıyoruz. oyunun hakkını vermek için haritada yaldır yaldır görev yapıp para, şan şöhret ve seviye kazanmalısınız. youtube'da yapılan build'lere bakıyorum, adam superman gibi göklerde geziyor, benim adam ağzında sigara sokak serserilerinden sopa yiyor! implant ve build'lerin farklılıklar getirdiğinin farkındaydım ama bu kadar birbirinden farklı karakterler oluşturabileceğimizi youtube videolarından gördükten sonra ve ciddi ciddi level kasarken anladım. bu arada söylememe gerek yok sanırım ama her implant dükkanı, her giyim mağazası kendine has implant ve kıyafetler içeriyor. yani bir dükkana gidip oyunun tüm içeriği bu kadar dememiz gerekiyor.


ikinci oynayışta fark ettiğim başka bir unsur da oyunda yaptığınız bazı seçimlerin kalıcı etkilerinin olması

spoiler vermemeye çalışarak örnekle anlatmaya çalışayım: görevin gerektirdiği bir iş için bir satıcıya gidiyorsunuz, sonunda işler biraz karışıyor. adamı öldürmek veya istediğinizi elde edip "ne b*k yersen ye *mın evladı" diyip arkanızı dönüp gitme seçenekleri mevcut. bu satıcıların hepsi farklı ve kendine has ürünler barındırıyor. adamı öldürme yoluna giderseniz (öldürmemek için evliya olmak gerekiyor bu arada) dolayısıyla bu satıcıda satılan ürünlere artık erişemez oluyorsunuz. güzel detaylar bunlar. yani bu oyunda npc'lerin neredeyse hepsini öldürebiliyorsunuz ancak eğer öldürürseniz o npc'den ileride takas/alışveriş/görev yararı yolunu kapatıyorsunuz.

şehri tanımanız için de fixer görevlerini yapmanızı tavsiye ederim bu arada

alınan görevlerin çoğu en az bir binaya girmek üzerine olduğu için, şehrin aslında ne kadar dolu tasarlandığını görebiliyorsunuz. bu doluluğu şöyle anlatayım: gta doluluğunun çok ötesinde. oynadıkça "oha" dedirtti bana. normal şartlarda çok meraklı ve yürüyen bir tip değilseniz farketmeniz çok zor bu tarz yerleri ama bilmem ne binasının bilmem kaçıncı katında acayip sofistike ve detaylı tasarlanmış iç mekanlar bulabiliyorsunuz, sokak aralarında normal şartlarda bulmanız neredeyse imkansız olan clublar var, gökdelenlerin tepesinde evler vs. var ve bunlar hiç azımsanmayacak seviyede. yatay mimari kadar dikey mimariye'de önem vermiş cdpr. ikinci oynayışta dikkatimi çeken başka bir unsur da bu oldu, şehirdeki binalar çok dolu. hatta bence bu konuda hiç yapılmamış bir doluluk seviyesine ulaşılmış. hatta bir adım öteye daha götüreyim iddiayı: cdpr bu doluluğa o kadar çok önem vermiş ki, oyunu son haline getirirken çok basit şeyleri atlamış. kapasitesi yetmemiş resmen bu çapta bir oyun yapmaya resmen.


haritada beliren garip görevler de var

geçen oyunda yapmadığım bir görev serisini yaptım dün. bir zen ustasıyla tanışıyorsunuz. adamla arada bir buluşup meditasyon yapıyorsunuz :)

bu hafif spoiler ama eğlenceli olduğu için oyunu oynayan hiç kimse atlamasın diye yazıyorum: haritanın sol altında pasifica bölgesinde terkedilmiş bir lunaparkta basit bir görev var. bozulmuş bir roller coaster'ı tamir etmeye çalışıyorlar, siz gidip tamir ediyorsunuz. bu görevi yaptığınızda o roller coaster artık çalışıyor oluyor. istediğiniz zaman gidip binebiliyorsunuz ehehe. ve harika. en baba roller coaster simülasyonlarına taş çıkarır o kadar söylüyorum. canınız sıkıldıkça bir tur binip gelin.


aklıma gelen ve yazmak istediğim başka bir detay da şu

bir harita görevini almak her zaman yararınıza olmuyor ve bunu göreve girene kadar anlayamıyorsunuz . oyunun bu yönü en çok hoşuma giden şeylerden biri oldu. gerçek dünya gibi adeta. örnek vereyim spoiler vermeden: bir göreve girdiniz diyelim, senaryo ilerlerken olay bir yerde tıkanıyor. adam diyor ki mesela "ya paranı ya canını". bu noktaya geldiğinizde str'nizi yeterli seviyede yükseltmediyseniz karşı bir çıkış yapamıyorsunuz. "sen kimsin la?" çekemiyorsunuz, çekseniz de adam kuyruğunu kıstırıp gitmiyor mesela. paşa paşa paranızı alıyorlar. hem görev yapıp hem de paranızı verdinizle kalıyorsunuz. aynı şekilde başka kabiliyetler isteyen görevler de var. teknik kabiliyetiniz yeterli olmadığı için yapamadıklarınız vs. gibi. işin güzel yanı da bunlar kalıcı. yani göreve girdiniz, girdikten sonra kabiliyetiniz yeterli olmadı. kastıktan sonra aynı görevi bir daha alayım da bu sefer yapayım kafasına giremiyorsunuz. ben o yüzden genelde 2-3 yedek puan yanımda tutuyorum genelde. baktım çözmek için merak uyandırıyor görev, veya yeterlilik olmazsa götüme girecek kazığın boyutu çok büyük, hemen orada veriyorum gerekli becerileri, görevi öyle kotarıyorum. (şüphesiz ki eski save'e dönmek, dombililerin işidir. görmez misiniz onlar hiçbir oyunun keyfini alamazlar.)

son bir güzel detay

oyunda ilerleyen zamanlarda tanışıp görevlerden görev beğeneceğiniz karakterler, bu işlerden çok önce karşınıza çıkıyor. çok tatlı olmuş bu ya. örnek vereyim, afterlife'a ilk gittim alakasız biriyle görüşmeye bir baktım panam yanımdan geçmiş dışarı çıkıyor sigara tellendirmeye. oysa panam ile tanışmama daha çok var. bu karakter normalde hiç olmasın, görev zamanı gelince spawn olup hayatımıza girsin kafası yapmamışlar yani. afterlife'a işleri dolayısıyla girip çıkıyor. normalde ilk oynayışta henüz tanımadığım için farkına bile varmamıştım bu tarz detayların ama ikinci oynayışta aslında sağda solda bu karakterlerin kendi hayatlarını yaşamakta olduğu ve dolayısıyla siz başka şeyler yaparken bu karakterlerin de yer yer karşınıza çıktığını fark ettim. tabi biz o an onun önemli bir karakter olduğunun farkında falan olmuyoruz.


o kadar övdük, son olarak bir de gömelim

oyun o kadar cilalanamamış ki, farklı bir şekilde oynarsanız yan görevlerin ana senaryo ile bağlantısı yanlış oluyor. ilk oynadığımda ana senaryo ve yan görev dengesini aşağı yukarı tasarımcıların tahmin ettiği şekilde gitmiştim. dolayısıyla işler de onların tasarladığı şekilde olmuştu. bu sefer yan görev ve harita görevlerine daha fazla ağırlık verdiğim için garip garip işlerin içine girdim. spoiler vermeden anlatayım: bir adamla yeni tanıştınız diyelim. aranızda meraba meraba'dan başka bir şey geçmemiş. pat bir yerden bir görev açılıyor, bir bakıyorsunuz bu adamla sanki 40 yıllık ahbap gibi konuşma yapıyorsunuz. sanki bir geçmişiniz var, beraber yaşanmışlıklar var vs. halbuki ilişkiniz henüz oraya evrilmedi ki? biraz önce adamla yeni tanışıp ondan şüpheleniyordunuz, bu kim amk diyordunuz. 1 dakika sonra "kanka seninle neler yaşadık be" tribine giriyorsunuz. bu neden oluyor? çünkü tasarımcı öncelikle o adamın ana görevlerinden bir kaç tane yapacağınızı düşünmüş oyunu tasarlarken. sonrasında buralara gelirsiniz herhalde demiş. öyle oynayınca mantıklı bir senaryo akışı oluşuyor ama tersini yapınca böyle mal gibi bir akış şeması çıkıyor ortaya. yapılması gereken o adamla belli bir geçmiş oluşturduktan sonra, yani belli görevleri yaptıktan sonra bu görevlerin haritada belirmesi idi ama böyle yapılmayan (unutulan) birçok harita görevi var haritada. beklenen senaryo oynanışının biraz dışına çıkınca "garip" diyalogların içinde bulabiliyorsunuz kendinizi kısacası. hatta bazılarında hafif spoiler bile var, o derece özensiz hazırlanmış bu görevler.

neyse, aklıma gelmişken yazayım dedim yeni yeni fark ettiğim detayları...