Kemal Sunal Filmlerine Absürd Komedi Tadını Getiren Natuk Baytan Ekolü
günümüz türk komedi filmi yönetmenlerinin örnek alması gereken büyük insan natuk baytanın kemal sunal filmlerine kattığı lezzeti, televizon izleyen her türk genci tatmıştır. filmlerdeki absürd mizah öğeleri yarıp geçmek fiilinin vücut bulmuş halidir. bu filmlerin belli başlı özellikleri;
filmlerde kullanılan kemikleşmiş bir olay örgüsü vardır;
- garip bir rastlantı sonucu kemal sunal'ın hayatı bir anda değişiverir.
- kemal sunalın başı mafyayla bir şekilde derde girer.
- kemal sunal mafya elemanlarını abuk sabuk şekillerde alt eder.
- kemal sunal son derece sıradışı bir şekilde mafyanın başındaki adamı duman eder.
her filmde olaylar az buçuk değişir ama konsept hep aynıdır.
bunların yanında filmlerde güldürme garantisi amacıyla kullanılan kötü adam tiplemeleri vardır;
-feci derecede taşak bir kötü adam ismi (bkz: gardırop fuat) , (bkz: sansar selim) , (bkz: komodin bahattin) , (bkz: barut osman) #12641432
-kötü adamların garip obsesyon ve zaafları.
bu hadiseleri filmlerde incelemek gerekirse
--- spoiler ---
şakir'e istanbulda bir dükkan miras kalır. şakir istanbul yolculuğunda gardırop fuat la kapışmaya başlar . koskoca istanbulda fuatla şakir aynı mahalleye düşer. şakir fuat'ın manitaya asılır. fuat şakiri her seferinde duman edecekken komiser gelir bir şey yapamaz.
şaban fantastik bir ortam ile at yarışı sonuçlarını tutturabilme özelliği geliştirir. şaban, at yarışı yeteneklerini kullanmak isteyen mafyanın eline düşer. tüm mafioziler yarışı tutturabilmek adına şabana kul köle olurlar; dolmuş ortamı yaratırlar. şaban tüm mafyaya yanlış atları yazar, kendisi voliyi vurur. mafyanın götünde donu kalmaz.
mülayim bir kaç aylık ömrü kaldığını öğrenir . hayatta korkusu kalmaz herkese posta koymaya başlar. mafyayla başı yine derde girer. mafya babasının limona olan korkusunu kullanarak tepkileri iyice üzerine çeker. kendisini öldürecek bir katil bulma amacıyla sansar selim'e gider. gaddar kerim'i kiralar ve hastanede raporların karıştığını öğrenir. filmin sonu yazılamayacak kadar güzeldir. izlenmesi gerekir.
kemal sunala büyük bir miras kalır. ama paranın hepsi istanbulun kabadayıları ve çeteleri tarafından hacı koyulmak suretiyle yokolmuştur . paraları toplamak için kabadayılara gider. dikiştutmaz sabriyi ayağındaki nasıra basarak alt eder. geri kalan herkesin saygısını kazanır vs...
--- spoiler ---
filmlerdeki ana olarak adlandırılabilecek hadiseler dışında, her birinden ayrı bir film çıkartılabilecek şekilde yan karakterler ve olaylar vardır. bu karakter ve olaylar da absürdlüğün sınırlarını zorlar;
--- spoiler ---
korkusuz korkak'ta;
-mülayimin parayı dik durdurması
-lotodan çıkan paraya umumi tuvalet yaptırması
-kendisini öldürmesi için kiralık katil tutması
sahte kabadayı'da;
-diyalog kurma yeteneğine sahip papağan
-kemal sunal'ın şef garsona kağıt yedirtmesi
-bombacı adamın çakmağa bomba koyması, mercimeğe bomba koyabileceğini iddia etmesi
-dolmuş yolculukları
-şiki şiki baba kasedinin aranması
-mafya üyelerinin at yarışı sevdasına bin bir türlü şekle girmesi
sakar şakir'de
-sarhoşlar
-fuat'ın yürüyen dolabı halüsinasyon olarak düşünüp, uyumaya gitmesi
--- spoiler ---
şeklindedir.
peki kemal sunal filmlerinde natuk baytan ekolu neden günümüz türk komedi yönetmenleri tarafından örnek alınmalıdır?
aramızda recep ivedik gibi konuşan ve hareket eden bir insan evladı zor bulunur.
hiç birimiz gidipte şeytan çıkartmayız.
yeni hababamlar, avanak kuzenler vs...
bunlarla birlikte hiç birimiz mülayim gibi üç aylık ömrünün kaldığını öğrenip cozutmaz.
şaban gibi at yarışı için mafyanın eline düşmez.
babamızdan büyük bir miras kalıp, pişmaniye satarken bir anda mafya olmayız.
ama natuk baytan ekolü etkisindeki kemal sunal filmlerinde bu olaylar yaşanırken karakterler olabildiğince gerçektir. öncelikle bu filmler hakltandır. diyaloglar, hareketler sokakta görebileceğimiz türdendir. dedikoducu kaynana, şirret ev sahibi, mahallenin delileri, sarhoşlar vs... her gün gördüğümüz, duyduğumuz, yaşadığımız şeyleri temsil eder. absürdlüğe çok güvenilir, çılgınca olaylar yaşanılır, ama herkes bizdendir.
dilerim bir gün yine bir kaç adam çıkar ve mafyayla taşak geçecek kadar büyük taşaklara sahip olduklarını bize gösterir. bizi en komik şekilde bize anlatmaya başlarlar.
6 yıl sonra gelen edit: bu filmler ile ciddi anlamda yarışabilecek kalitede bir kolpaçino çekildi
natuk baytan'ın kemal sunal filmlerinde yarattığı ilginç karakterler:
(bkz: dikiştutmaz sabri)
(bkz: sansar selim)
(bkz: gaddar kerim)
(bkz: gardırop fuat)
(bkz: kara erol)
(bkz: karbonat erol)
(bkz: marmara kazım)
(bkz: limoncu şükrü)
(bkz: meyhaneci selami)
(bkz: susta kazım)
(bkz: bombacı niyazi)
(bkz: karamürselli deli hamdi)
(bkz: kız ismet)
(bkz: bombacı mülayim)
(bkz: ayı abbas)
(bkz: amorti kazım)
(bkz: gerzek hamdi)
(bkz: tango necla)
(bkz: düzceli arif)
(bkz: sarı recep)
(bkz: pezevenk malik)
(bkz: urfalı apti)
(bkz: şişçi coşkun)
(bkz: papağan ziya)
(bkz: palabıyık rocky)
(bkz: komodin bahattin)
(bkz: vagon necmi)
(bkz: infocu necati)
(bkz: duba hüsnü)
(bkz: ustura kemal)
(bkz: opel necati)
(bkz: manyak rıfat)
(bkz: kerpeten hüsnü)
(bkz: ahlaksız avni)
(bkz: pilavcı cengiz)
(bkz: barut osman)
bu ekolün vazgeçilmez yan oyuncularından bazıları;
ali şen
arap celal
necdet yakın
hakkı kıvanç
yadigar ejder
dinçer çekmez
süheyl eğriboz
nizam ergüden
muzaffer cıvan
baki tamer
ünal gürel
atilla ergün
bu oyuncular genelde mafya adamı, komiser veya kahvedeki adam olarak görülürler.
ekol 1986'da tarzan rıfkı ile sona ermiştir. 1986'da vefat eden natuk baytan'ın son filmi de bu olmuştur.