TARİH 25 Ocak 2018
164b OKUNMA     1378 PAYLAŞIM

Silah Kaçakçılığı Yapabilmek İçin Özel Dizayn Edilmiş Gizemli Kıbrıs Yapısı: Mavi Köşk

1960-1977 yılları arasında Kıbrıs Cumhuriyeti'nin ilk Cumhurbaşkanlığını yapan ve aynı zamanda Ortodoks Kilisesi başpiskoposu olan III. Makarios'un avukatı Paulo Paolides'in yaptırdığı bir ev Mavi Köşk. Kıbrıs'ın gizemli yapısı olarak bahsedilen ve askerler tarafından korunan bu evi inceliyoruz.


vakti zamanında, kıbrıs cumhuriyeti kurucu cumhurbaşkanı makarios'un avukatlığını da yapmış olan silah tüccarı ve/veya kaçakçısı pavoulidis isimli italyan asıllı bir kıbrıslı rum'a ait olan, kıbrıs'ın batısında çamlıbel isimli yerleşim birimine yakın bir yerde bulunan bir köşk ve/veya malikane ve/veya evdir mavi köşk.

bu evi özel kılan biraz da hakkında anlatılan şehir efsaneleridir.

Paolides


müthiş bir manzarası olan ev, kıbrıs'ın her yerini görüyor fakat ev hiçbir yerden görünmüyor. helikopterle dahi ev görünmüyor, konumu bulunamıyormuş. en çok şaşırdığım ve aklımda kalan şey bu oldu. evin farklı yerlerinde kaçış noktaları ve tüneller var. evi bir mimara yaptırmış pavlides. sonrasında da kaçış noktalarını bildikleri için mimarı ve işçileri öldürmüş.


her oda başka bir renkte kombinlenmiş. 13 odası, 13 banyosu var. ayrıca deprem odası da var. bahçenin bir noktasındaki yere boyayla yuvarlak çizilmiş. içine geçince sesiniz yankı yapıyor, fakat yuvarlağın dışına bir adım atınca sesiniz normale dönüyor. yatak odasındaki pencerelerden hem güneşin doğuşu hem de batışı gözlemlenebiliyor. bahçedeki havuzun zemini ise yokuş şekilde eğimli yapılmış.


toplantı odaları, konuşma salonları ve yemekhanesi var. yemekhanesi çok büyük, renk renk masalar, tabaklar var. bahçede değişik heykeller var. bunların çok büyük çoğunluğu çocuk temalı. çocuk heykellerine fazlaca yer verilmesinin sebebi bilinmiyor.


evden ziyade evdeki bu ayrıntılar çok değişik ve ilgi çekiciydi. fakat bu adamla övünür gibi yatağıyla, kapısıyla, bacasıyla 32 diş gülerek fotoğraf çekilen türk vatandaşlarını görünce sinirlenmemek elimde değildi. yine de kıbrıs'a giden herkesin görmesi gerektiğini düşünüyorum.


not: mavi köşk, asker tarafından korunmaktadır. girişte kimlik bırakılması zorunludur. ayrıca evin girişindeki kantinden yiyecek/içecek satın almak ve mavi köşke giriş ücreti ödemek için kredi kartı ya da banka kartı ile gelinmesi mecburidir. çünkü askeri denetim altında olduğu için nakit para geçmemektedir.

kara-deniz her yeri gözetleyebildiğiniz (ama hiçbir yerden gözükmeyen) bu köşke silah ve uyuşturucu getiren gemiler köşkün yerini bilmediği için o bölgeye yaklaşınca ışıklarla sinyal verirmiş. sinyali alan pavilides adamlarını gönderir alışverişi yaptırırmış.

bahçesinde inşa edilmiş taş bir yapı vardır, burada pavilides'in ibadet ettiği söylenmektedir. pavilides kısa boylu olduğu için bu taş yapı oldukça küçüktür, birçok kimse içine girmek için eğilmek zorunda kalır.


bahçede bulunan küçücük amfi tiyatro şeklinde dizayn edilmiş bir alanın ortasında, sesinizin yankı yapmasını sağlayan bir taş olduğu doğrudur. ama taşın üzerinde köşke doğru belli bir açıda durmanız ve alanın etrafının çok dolu olmaması gerekmektedir, aksi takdirde yankı olamayabilmektedir. gerçekten de bir avukatın hitabet çalışabileceği mükemmel bir düzenektir. sesinizin geri gelmesiyle kendinizi korku filmlerindeki gibi hissedebilirsiniz.

çalışma odasında binlerce kitap vardır ve çoğu birbirinden farklı konudadır. çalışma odasındaki sandalyenin özelliği, oturmaya başladıktan sonra sertleşmesi ve yaklaşık bir saat geçtikten sonra oturulan yerin duvar sertliğini almasıdır. bu haliyle pavilides'in uyuyakalmasını önlediği söylenir. yine aynı odadaki perdenin özelliği ise ses geçirmez kapı niteliğinde olmasıdır. gerçekten de perdeyi biraz araladığınızda bile birden bire dışarıdan gelen sesler şaşkınlığa neden oluyor.


evdeki deprem odası olarak bilinen çocuk odası binaya sonradan ilave edilmiştir. iki oda arasındaki geçiş kısmına dikkatle bakılırsa sonradan eklendiği açıkça bellidir. pavilides çocukları çok severmiş ve özlem duyarmış, o nedenle çocuk misafirleri için sonradan ayrı bir oda yaptırmış.

evdeki denge heykeli ise ufak bir depremde bile düşmekle kalmaz, köşkün her yerinde eşit derecede duyulan bir ses çıkarırmış. heykelin altındaki örtü kaldırıldığında heykelin bir kez düştüğü ve düştüğü yeri deldiği görülebilir.

pavilides'in evdeki tek resmi aynı zamanda dünyadaki tek resmidir. bu resimde kafasında fötr şapka, ağzında yanan sigara ve yüzündeki alaycı gülümsemeyle yakışıklı bıçkın delikanlı portresi çizmektedir.


pavilides'in köşkünde iki yatak odası vardır. bir odada, önünde ibadet ettiği, arka tarafı her açıdan gösteren küçük (avuç içi kadar) aynalı bir süs vardır. değişik acılı bu aynaların amacı pavilides ibadet ederken arkadan gelecek herhangi bir tehlikeyi anında görmesini sağlamaktır. diğer yatak odasında ise iki yatak birleştirilmiştir (iki kişilik büyük bir yatak yerine). bunun nedeni gerektiğinde yatakların kolayca birbirinden ayrılması ve arkadaki geçide hemen girilebilmesidir. rivayete göre pavilides kaçtığı zaman bu tünelden geçmiş, önceden yaptığı plana göre tünelin ortasında bulunan bombayı patlatarak ne tarafa gittiğinin ve tünelin nereye çıktığının anlaşılmasını imkansız kılmıştır. yine rivayete göre italya'daki bir mafya toplantısı sırasında arkadaşları tarafından öldürülmüştür.

köşk ve bahçesinde "13" rakamıyla alakadar bir çok şey olduğu rivayet edilir. yanlış hatırlamıyorsam; havuz 13 metreden 13 cm azdır, oda sayısı 13'tür, köşk kuşbakışı 13 rakamını andırmaktadır ve bahçedeki ağaçlarla ilgili bir çok şey de 13 rakamıyla ilişkilidir.

bütün kapı kolları aşağı basılınca açılmasına rağmen, zannediyorum çalışma odasının ki idi, tersine açılan kapı koluna sahiptir. bunu sadece hizmetkarı ve kendisi bilmektedir. 

böylelikle bilmeyen biri geldiğinde kendisine savunma için ve/veya kaçmak için zaman kazandırmayı amaçlamış. bu abinin (paulo pavlidis) boyunun 1.50 olduğu söylenmektedir ayrıca.

vakti zamanında ünlü italyan artist sophia loren'in bir gece misafir olduğu rivayet edilir.

Mecidiyeköy Trafiği Yerine Hollanda'da Bisikletle İşe Gitmeyi Seçen Birinin İmrendiren Hayatı