Gizemli Ressam Sıfatını Fazlasıyla Hak Eden Johannes Vermeer'in Sanatının Klasik Özellikleri
az ama öz eser
(sadece 35 tablosu vardır. bu açıdan çalışkan, üretken bir ressam olduğu söylenemez. vermeer, sıradan malzemelerle çok sayıda tablo yapmış ressamların aksine en pahalı malzemeleri en iyi şekilde kullanarak az sayıda eser vermiştir.
kendine özgü renk pigmentleri; özellikle kırmızı, sarı, yeşil ve mavi
lapis lazuli, deniz mavisi vazgeçemediği renk olup kadınların solgun tenlerinden fondaki duvar çatlaklarına kadar tüm detaylara sinmiştir. bu mavi boya pigmentleri avrupa'ya afganistan'dan getirtildiği için dönemin en pahalı boyasıydı. buna rağmen vermeer maviyi cömertçe kullanmaktan çekinmedi.
yeşil, genelde italyan ressamların bolca kullandığı ve fakat hollandalı ressamların pek tercih etmediği bir renkti. bu açıdan tablolarında göze çarpan yeşil tonlar vermeer'i diğer hollandalı ressamlardan ayıran bir detaydır.
sol üstten gelen ışık huzmesi
(pencere tabloda resmedilmemiş olsa bile oralarda bir yerlerdeki varlığı her zaman hissedilir.)
mekan olarak tek bir oda tiplemesi
(bundan yola çıkarak sanatçının stüdyosuna kapanarak çalıştığı söylenebilir.)
bazen öylece duran, bazen kolye ya da kitap tutan, çoğunlukla ev işi yapan sakin, durgun, domestik ruhlu kadın figürleri
(tablolarında erkek ve çocuklara pek yer vermemiştir, topluluk kompozisyonu çalışmaları da az sayıdadır.)
inci kolyeler, inci küpeler
(inci tanelerini resmederken kullandığı fırça darbeleri eserleri için ayırt edici bir özelliktir. fırçayı hep aynı yönde ve tek hamlede kıvırarak kullanmıştır.)
kumaştan ayrılmış bir kaç kumaş lifi
(özellikle gölgede kalan kumaş kıvrımlarında ancak detaycı bir gözün fark edebileceği küçük eğlenceler.)
sonradan boya ile kapattığı bir toplu iğne deliği
(vermeer, kaçış noktasına sapladığı bir toplu iğneye ip bağlayarak perspektif için gerekli çizgileri yakalamıştır.)
ayrıntısız eller ve ayaklar
(vermeer'in başarısız kabul edildiği detaylar eller ve ayaklardır. ressam, kollar ve bacakların birbirlerine ve gövdeye göre olan konumlarında da anatomik hatalar yapmıştır. ancak bu hatalar renklerin ve ışığın sihirli kullanımıyla gözden kaçar.)
bazı eserlerinde birbiriyle benzeşen eğlenceli detaylar
(mesela klavsenin yanındaki kız- a young woman seated at the virginals tablosunda genç kızın saçlarını süsleyen ince kırmızı kurdeleler, nakış işleyen kadın- the lacemaker tablosunda yastığın kenarından masaya doğru süzülür.)
bazı eserlerinde göze batan acemilikler
(mesela klavsenin yanındaki kız- a young woman seated at the virginals tablosundaki şal acemi bir ressamın elinden çıkmış gibidir. bu nedenle 40'lı yaşlarda ölen vermeer'in yarım kalan tablolarını bir başkasının, büyük olasılıkla kızının, tamamladığı düşünülmektedir.)