Oyun Şirketi Blizzard, Fanlarından Son Zamanlarda Neden Olumsuz Tepki Alıyor?
çığ gibi büyüyen ve dinmek bilmeyen blizzard tepkisinin altnda yatan bazı blizzard gerçekleri var
mesele diablonun mobil oyunu olması değil sayın blizzard. fanları çıldırtan şey, blizzard'ın kendi oyuncu profili hakkında hiç fikri olmaması. daha iyi anlamak için blizzcon öncesi, blizzcon esnası ve blizzcon sonrası yaşananları bir düşünelim.
bakın biraz geriye gidiyorum, blizzard diablo 3'ü çıkartırken, fanların çoğu diablo 2 gibi olmayacağının farkındaydı. ama çıkınca bundan daha fazlası olduğunu gördük: 3. gerek hikayesi, gerek oynanış tarzı, gerekse oyun motoruyla tam bir faciaydı. fanlar kızdı ama sineye çekti, zaten beklentileri yoktu çünkü sizden, ne acı değil mi? sonra oyunun başına yanlış hatırlamıyorsam başka bir ekip getirdiler, ve allah var, diablo 2'ye tarz ve oynanabilirlik olarak yaklaşamasa da oynanabilir "bişey" oldu. reaper of souls'tan sonra da iyice salıp yüzüne bakmaz oldunuz. yıllar sonra ilk kez diablo 3'ü blizzcon'a ilk sıraya koyunca da doğal olarak fanlar heyecanlandı. bunun öncesinde bir de "multiple diablo projects on the way" veya "diablo'nun netflix'te dizisi mi çekilebilir miymiş acaba ne :)))" tarzı hypebuilding (heyecan yaratma) odaklı açıklamalarla gazı köklediniz. yani son anda "arkadaşlar önemli bişi beklemeyin yauv" diyerek bu gelen devasa çığın önüne geçebileceğinizi sanmanız içler acısı, burada bir kere topluluğun nabzını hiç ama hiç tutmadığınız belli oluyor. amerika'da dediğimiz gibi, you had it coming (başınıza gelenleri hak ettiniz). ya da daha güzel bir deyişle, like watching a train wreck (gelmekte olan felaketi izlemek gibi).
blizzcon sunumuna geçelim
yani bunu uzun uzun anlatacak kadar kelime dağarcığım yok, şunu izleyin yeter:
hahahahahaha. nasıl da coşkulu konuşmanın başında caponum benim. yani bu noktaya gelene kadar, en azından diablo'ya ait bir mobil oyunun o kadar güzel bir şey olmadığını anlamış olmanız gerekirdi. ama hayır, ciddi ciddi alienizle birlikte salonda diablo 3 oynayacaksınız yeeey falan diyor. tavırlar da sanki evin köpeğiyle konuşuyor gibi göt... "whoooos o good dooog, yos yo ooor! yooos yo ooor!"
(devam etmeden önce bir parantez... açtım bile. blizzard 90'larda warcraft'a ait bir adventure oyununu, 2010 civarı da titan kod adlı bir oyunu onca emekten sonra "bu tam olmadı ya fanlar sevmez :/" deyip iptal etmiş bir şirkettir. kapa parantez)
gelelim blizzcon sonrası yedikleri nanelere
öncelikle diablo immortal tanıtım videosunu yükledikleri gün, aşırı dislike (olumsuz tepki) yüzünden silip 3 kez reupload (yeniden yükleme) yaptılar. reddit'te modlara yorum sildirttiler. bu iki şey iyice fanların zıvanadan çıkmasına sebep oldu. sonra zıpçıktı bir gamer bloguna saçma sapan "aslında başka şeyler duyuracaklarmış da son anda şeyolmuş eheh..." tarzı bir haber ısmarlattılar. anladık ki, blizzard kendi oyuncu kitlesini hiç ama hiç tanıyamamış. cidden oyuncu kitlesinin sırf title (başlık, isim) yüzünden önüne konan her şeyi yiyeceğini mi düşünmüştünüz? remake, yeni pc oyunu ya da hepsini geçtim, en azından diablo 3'e yeni class falan bekleyen fan kitlesinin, o kadar hype'tan sonra mobil oyunu sanki hint kumaşı gibi tanıtmanızı affedeceğini mi düşünmüştünüz? bundan sonra kara kara düşünürsünüz o zaman, gamescon'da da diablo 3 singleplayer özelliğini duyurur çekilirsiniz.
tabii bu tepki diablo ile de bitmiyor
blizzard'ın bütün eforunu "tribünlere yönelik çalışmaları" olan overwatch ve heroes of the storm gibi oyunlara kaydırmaları, eski fanların kendilerini üvey evlat gibi hissetmelerine sebep oldu. buna bir de wow'un (world of warcraft) en kötü zamanlarını geçirmesi eklenince bir noktada blizzard balonunun patlaması kaçınılmazdı.
bu olayların iyi bir tarafı varsa; blizzard'da pek çok platform ve departman çok temiz elden geçirilecektir artık. tabii bu patlamayı blizz fark etti mi bilinmez ama, diablo'cu capon abinin silicon valley dizisindeki gavin belson gibi dolaşıp yeni fikirler aradığına adım gibi eminim.
not: olayın mobilden ziyade blizz'in yanlış community (topluluk) yönetimininden kaynaklandığını anlamanız için aynı diablo gibi eski bir efsane olan fakat yeni nesil oyunları tıpkı diablo gibi beğenilmeyen, en sonunda da çıka çıka mobil oyunu çıkan fallout ile karşılaştırmanızı öneririm.
ekleme: içerden bildiriyorum. blizzcon öncesi online sayısıyla şu anda baktığım online sayısı arasında 5 kat fark var. 5'te 1'ine düşmüş oyuncu sayısı.
ekleme 2: yazı biraz "hadi lince devam edelim" der gibi olmuş sanırsam. her türlü toplu/histerik linç girişimlerine ve çalışanlara hakarete karşıyım fakat ateş olmayan yerden duman çıkmaz derler ya, ben de bu tepkinin sebebini analiz etmek istedim kendimce sadece. fanlar bokunu çıkarmış olabilir, lakin altında yatan sebepler haklı.