Sagopa Kajmer'in Kariyerine Dair Bazı Açıklayıcı Anekdotlar
- kariyerinin ilk yıllarında popüler kültüre başkaldıran şarkılar icra etmiştir. siktirin gidin popun piçleri ve ceza ile birlikte yaptıkları televole şarkısı gibi. televole'yi buraya bırakalım hem beati hem de sözleriyle dönemi birebir yansıtan ilginç bir eser...ceza, fuchs, turbo, jemy gibi isimlerle beraber asya sentez adlı grupta beraber takılmışlardır.
Sagopa Kajmer ft. Ceza - Televole (Asya Sentez)
- ilk dönemi lirikal ve altyapı konusunda 1997 yılında başlayıp 2003 yılında bittiğini söyleyebiliriz. ilk döneminde mic check, silahsız kuvvet mahlasıyla, 3'ü bandrollü, 2'si internetten sunulmak üzere 5 albüm yaptı.bu albümler yeraltı operasyonu, gerilim promo, toplama kampı, sözlerim silahım ve ihtiyar heyeti albümleridir. silahsız kuvvet 2002 yılında yeni bir projeye başladı adı herkesin de tahmin ettiği üzere bir pesimistin gözyaşları.
- sagopa, silahsız kuvvet'e oranla daha karamsar, daha sert yeri geldiğinde rahatlıkla küfreden bir adamdı. o dönemde bu denli sert bir tarz ve isim yoktu türkçe rapte.nsanların içinde biriktirdiklerini, söyleyemediklerini yüze vurduğu için, "şiirsel küfür" diyebileceğimiz kafiyeli bir şekilde küfür etme sanatını geçmişte neyzen tevfik'te görmüştük, sagopa modern neyzen tevfik gibiydi ve bu yeni tarz özellikle yurtdışında tutuldu. silahsız kuvvet halkın sorunlarını ele alırken, sagopa'da içe dönüş, bireysel sorunlar, dinleyiciyle diyaloglar ve karamsar bakış açısının en dip halini görüyoruz.
- sagopa kajmer şarkılarının türküler gibi bir hikayesinin olduğu söylenir. ilk şarkılarında bağlamanın sesini daha fazla duyuyoruz. silahsız kuvvet dönemini bilenler ne demek istediğimi anlayacaktır. yurtdışındaki gurbetçi gençlerin türkü dinleme alışkanlığı yurtiçinden daha fazla, türkçe rapte de ilk şarkıları gurbetçi gençler yaptılar. haliyle şarkılar, türkülerden sample aldı. cartel'le meşhur olan türkçe rapte, türkülerden sample almak klasikleşmişti artık. o dönemde nerdeyse herkes bu şekilde rap'i icra ediyordu. yani klasik türkçe rap müziğinin sıradan bir temsilcisiydi silahsız kuvvet. zaten o dönemin rapçileri cartel'in türevleri gibiydi ama sagopa başkaydı. sagopa orijinaldi, sözü, özü, yaptıklarıyla bir eşi benzeri yoktu. pesimist tarz denilen karamsar, içe dönük, bireysel konularla ilgilenen türde şarkılar yapıyordu. o dönem bu tarz çok bilinmediği için, sagopa bu tarza pesimist underground hiphop diyordu.
- sagopa, toplumu çok iyi tahlil etmişti. hem istedikleri karamsar tarzı sundu, hem de anlamı pek bilinmeyen kelimeleri kullanarak dinleyenleri araştırmaya sevk etti. bunun yanında kelimeyle arası iyi olan sagopa kitap değil sözlük okurdu, şarkılarda da söz oyunları yapıyordu.
- şarkılara bir şey daha eklendi. filmlerdeki diyalogların bir kısmı alınıp yapılan skitler. sagopa, izlediği en güzel filmlerden de diyalogları alır, güzel bir müzikle dinleyiciye sunuyordu. sagopa'nın şarkılara kaydettiği skitler zamanla çok sevildi, ilk yapan değildi belki ama en popüleri oldu. şarkıdaki skiti dinleyenlerin yaptıkları bir sonraki eylem filmi izlemek oluyordu. sagopa, neredeyse günün her anında dinleyicisiyle bağ kuruyordu. zaman içinde sagopa, türkçe rapte ep kültürünün de öncüsü oldu. ve yaptığı ep'ler çok sevildi. hatta bazı ep'ler bazı albümlerin de önüne geçti, sagopa bazı ep'leri albümlere aldı daha sonra.
- 2003 yılında burhan şeşen'in tv8'deki programına türkçe rapi tanıtmak için katıldı. ekürileri de batı berlin'den gelen fuat ve dönemin en popüler ismi cezaydı...sagopa bu programa mic check mahlasıyla katılmış, ceza ve fuat'a djlik yapmıştır...programda efsanevi bir stratch performansı mevcut...o programı youtube'dan izlemenizi öneririrm...yıllardır egolu diye lanse edilen adam türkçe rapi tanıtmak adına fuat ve ceza'ya djlik yaptı ve tek bir şarkı söylemedi. programın full hali ve dj performansını da bırakalım.
Ceza & Fuat Ergin & DJ Mic Check (Silahsız Kuvvet Sagopa Kajmer) - TV8 Canlı Yayın Programı 2003
Sagopa Kajmer AKA Dj Mic Check! - Scratch Show
- fuat'ın 2003 yılında çıkardığı hassickdir 3 albümünde 1'i intro olmak üzere 6 şarkının prodüktörlüğünü, 2002 yılında çıkan ceza albümü med cezir'in prodüktörlüğünü, yine 2004 yılında çıkan rapstar albümünün bir kısmının prodüktörlüğünü yapmıştır.
- neyim var ki hakkında konuşmak gerekirse sagopa aslında bu şarkıyı bir pesimistin gözyaşları albümü için tasarlamıştır...ancak rapstar'a katkı olsun diye ceza'nın albümünde olması kararlaştırıldı.
- maskeli balo, sagopa kajmer'in ilk video klibidir. 2003 yılında çekilen klip, sagopa'nın haince öldürülen radyocu arkadaşı emre kuytu'ya adanmıştır. emre kuytu, power fm'de çalışan sevilen bir dj'di. sagopa'nın da yakın arkadaşlarından biriydi. bir gece bir arkadaşı tarafından haince öldürüldü. katilin iddiası emre'nin ona ilişki teklif ettiğiydi. polisin ulaştığı sonuçlara göre parası için öldürülmüştü. sagopa arkadaşının ölümünden duyduğu üzüntüyle maskeli balo şarkısını yapmaya karar vermiş. ve ardından bir video kliple internet sitesinden paylaşmıştı. maskeli balo klibinin konusunu mista brown ve clementine belirlerken yönetmenliğini sagopa, mista brown, http://mirabeat.com/ admini fano (bahadır köprülü) ve yusuf adlı bir arkadaşları yapmış.
- kendisine arabesk yapıyor diyenlere evet arabesk bizim kültürümüz ben orhan gencebay, müslüm gürses gibi isimlerden feyz alıyorum benim şarkılarımda küfür yok gençlik dönemim haricinde diyerek cevap vermiştir... rap'in kültüründe diss atmak var, küfür etmek var ben bunlara da cevap yazarım ama bu yolları geçtim şimdi mahkemeye veriyorum uğraşsınlar diyerek enteresan bir yol çizmiştir :) yoksa aylak bakkal, kır kalbini ver elime, cümle mühendisi gibi eserler yazan adamı ciddi sansar, fuat gibi isimlere cevap veremediğini düşünenler yoktur umarım...
- hiphop kültüründen bihaber diyenlere 2007 yılında kırık çocuk adlı klibi ve şarkısıyla cevap vermiştir. sokak sanatını diplere kadar yaşadığını, "biz asi yılları geride bıraktık moruk" diyerek zamanında robot dansı yaptığı görüntüleri de klibe ekleyerek, o kültürün etkili isimleri kurtis blow, fab five freddy gibi isimlerden bahsetmiştir.
kendisi büyük bir külliyattır...şimdilik derlediğim, dinlediğim ve öğrendiğim kısımlar bu kadar. türkçe rap 800 sayfa bir kitap olsaydı rahat 300-350 sayfasını işgal ederdi diyerek yazımızı bitirelim...