MÜZİK 16 Aralık 2024
1,6b OKUNMA     36 PAYLAŞIM

Eminem'in Yeni Albümü The Death of Slim Shady'nin İncelemesi

Eminem'in 12 Temmuz 2024'te yayınlanan The Death of Slim Shady (Coup de Grâce) albümü karışık tepkiler aldı. Siz ne düşünüyorsunuz?

Albümü buradan dinleyebilirsiniz

the death of slim shady... eminem'in 2024 tarihli 12. stüdyo albümü. 1999 tarihli slim shady'nin doğuşu olan 2. stüdyo albümü the slim shady lp albümünün 25. yılında ölümünü anlatması da inanılmaz bir olay.

albüm, renaissance ile slim shady'nin geri dönmesi ile başlıyor. burada ilk taşlama geliyor. kendrick lamar , lil wayne , kanye west, herkesin albümlerini eleştiriyorsunuz. “büyüklere böyle yaparlar picasso'yu paramparça ederler ve nefret etmek için bahane üretirler”. diyerek ilk kurşunu atıyor.

habits'te eminem ve slim shady ilk kez beraberler . aralarında bir çekişmeden ziyade uyum var. muhtemelen slim yeni ortaya çıktığı için daha eminem'i ele geçirmemiş. uyumun sebebi bu bence. eric cartman göndermesi güzeldi.

trouble'da slim eminem'i kaçırıp alkol içirmeye zorluyor. istemediği şeyler yaptırıyor. eminem slim'e beni bırak diyor. slim de bırakmazsam ne olur z kuşağına mı linç ettireceksin diye absürt bir cevap veriyor. burada z kuşağı eminem'i love the way you lie’daki 3. verse’ten dolayı iptal etmeye çalışmıştı ona bir gönderme var. z kuşağı da hiç mi kim dinlememiş love the way you lie eminem'in en yumuşak şarkılarındandır gene :)

brand new dance'ta slim eminem'i artık ele geçirmiş. eminem bilinci şarkı sonunda kazanıyor. ama kontrol slim'de arkamdan konuşursan külahları değişiriz diye slim eminem'i tehdit ediyor. eminem ise bu şarkı sonunda uyanıyor. çok eğlenceli ve just lose it göndermeleri ile harika bir şarkı bence.

evil da olgunlaşmış bir eminem'i slim yoldan çıkarmaya çalışıyor. slim eminem'deki değişimden ve olgunlaşmadan dolayı hiç memnun değil. dre'yle savaşmasını istiyor , annesiyle olan ilişkisini düzeltmesinden rahatsız. çünkü o bir kötü. marshall'ın olgunlaşması onu rahatsız ediyor. şarkının 1. verse'inde eminem ağırlıklıylen gittikçe slim ağırlığı artıyor.

all you got aslında mesajı veriyor. slim eminem'in kendisinden uzaklaşmasından rahatsız. aslında anladığım kadarıyla slim'in amacı savaşmak değil eminem'i geri kazanmak. onu tekrar kötü yapmak.

“çünkü bana borçlusun
nasıl? çünkü sana her şeyi verdim
peki sen ne yaptın? benden uzaklaştın
senin için iyi olduğumu göremeyecek kadar körsün
seni ben yarattım, beni bulana kadar bir hiçtin”

lucifer'da ve antichrist adlı şarkılarda eminem ve shady her ikisi de karanlık ve rahatsız edici ancak , eminem karanlık şarkı sözlerini isyan etmek, güçlülere saldırmak ve insanlara savaşmaları için ilham vermek için kullanıyor. shady ise sadece eğlence için karanlık şarkı sözleri kullanıyor. slim anlam olmadan insanları kızdırmak için saldırgan ve kışkırtıcı bir rolde. lucifer daha eminem ağırlıklı , antichrist daha fazla slim ağırlıklı.

albümün belki de en iyi şarkısı olan fuel'ün eminem mi slim mi söylediğini anlamadım ama sanırım eminem buradan itibaren kontrolü ele almaya başlıyor. eminem'in tupac'ın `diddy'nin ısrarla ölümünün içinde olduğunu iddia etmesi ve diddy'nin buna herhangi bir cevap vermemesi çok garibime gidiyor açıkçası. (bkz: killshot)

road rage albümün dönüm noktası ve eminem'in ağır basmaya başladığı an. politik doğruculuk , diabet ve diğer konularda haklı eleştiriler yapıyor. slim daha çok eğlendirir eminem ise eleştirirken düşündürür. ancak burada da hala slimle çekişme devam ediyor.

“tamam, işte başlıyoruz
bekle, ne yapıyorsun?
kahretsin, yapıyor gibi mi görünüyorum? (ne? hayır)
saçlarımızı boyuyorum
hayır, dur, dur,
kapa çeneni
asla yapmayacaksın
dedim ki, kapa çeneni
güven bana, ne yaptığımı biliyorum
evet”.

eminem açık açık gene old slim'in başka bir muamele edeceğini söylüyor. yani eskisi gibi olmadığının mesajı var. eminem bu şarkıda kontrolü ele tamamen alıyor.

houdini'de slim kontrolü tamamen ele almış. eminem neredeyse hiç ortalıklarda yok. sevdiği herkese sallamış. dre, çocukları, jimmy ıovine, paul rosenberg. slim hem kontrolü ele almış. hem de engel kural tanımaz bir halde.

eminem ile slim'in son savaşı guilty conscience 2 ile oluyor , şarkıda olaylara biri diğerine kendi bakış açısından olayları anlatmaya çalışıyor. iki taraf da birbirine baskın gelmeye çalışıyor. eminem sonunda slim'i öldürüyor. sonra marshall uyanıyor ve renaissance'tan guilty conscience 2'ye kadar olan her şeyin bir rüya olduğunu fark ediyor.

bu şarkıda eminem slim'i öldürürken slim'in eski düşmanlarına da barış çağrısında bulunuyor. bu da güzel bir detay. eminem'in ne kadar olgunlaştığını gösteriyor bence.
christopher reeve, machine gun kelly, nick cannon, limp bizkit, benzino, will smith, canibus, lord jamar, ja rule. (özelikle lord jamar'ı söylemesi de büyük bir adım çünkü lord jamar eminem'e çok sallayan bir isim. icp niye eklenmemiş bilmiyorum ama wicked ways'te barış yapılmıştı sanırım.

bu arada şarkının başında eminem slim'e albümü yaptık şimdi mutlu musun tarzında bir şey söylüyor. istediğini aldın beni rahat bırak diyor.

bu da bence kendisinden sürekli slim isteyen hayranlara da gönderme. slim'i aldınız mutlu musunuz göndermesini sürekli her yaptığı işi eleştiren the eminem show sonrası her albümünü gömen kitleye de mesaj vermiş bence.

head honcho klasik bir eminem şarkısı. gene zorluklardan ve nasıl yükseldiğini anlatmış. klasik eminem revival'ı beğenmeyenlere dokundurmuş :)

temporary kızına öldükten sonra dinlemesi için bırakılan bir şarkı. bu şarkı özelikle eminem'in gerçek ölümünden sonra değerlenir. adamın albümü ölümlü olunca mecburen gerçek ölüm gibi abuk bir ifade kullandım. :)

bad one'da pişmanlıklar dile getirilmiş. hem dre'ye saygı var. hem de gene kendisinin en büyük olduğunu imalarla söylüyor. yani güzel şarkı ama extra bir şey yok.

tobey'da en dikkat çeken şey bilboard'a geçirmesi. bilboard geçen sene best rapper all of time listesi yayınladı. bilboard eminem'i 5 numaraya koydu.

eminem de haklı olarak “daha önce parçaladığım rapçiler nasıl olur da (ne?) bir listede benden daha üst sıralarda yer alabilir? (ha)” diyerek oldukça ortalığı karıştırabilecek bir eleştiri yapmış.

listede kendinden üstün rapçiler 2pac (4), nas (3), kendrick lamar (2) and jayz (1) sırada.

eminem'in jayz albümünde yer alan (the blueprint) renegade de jay z'yi parçaladığı kabul edilir. (mmlp2) de yer alan love game de öyle ezici bir şey olmadı bence kendrick lamar'a karşı. nas'ın albümü (king's disease 2) yaptığı düette de epmd 2 ezen yok bence. gönderme daha çok jayz'ye yapılmış duruyor.

ancak şu var. bilboard gibi ticarete dayalı bir liste yapan ve satış ile nam salan bir platformda her hafta bilboard 200 ve bilboard hot 100 listesi yayınlayıp tüm zamanların en çok satan rapçisini 5 numaraya atıyorsan bu bir çelişkidir. ben bu listeyi daha önce de görüp yanlış diye düşünmüştüm. eminem düşünmekle kalmamış :)

guess who back ken kaniff skit'i. ken kaniff marshall mathers lp 2'de wicked ways'ın sonundaydı en son. 11 yıl sonra geri döndü.

somebody save me revival'daki arose şarkısının aynısı. 2007'deki neredeyse ölümden dönmesi ve yaşadığı süreci anlatıyor.

özetle, albümde hep bir slim shady - eminem mücadelesi var. renaissance ile slim ortaya çıkıyor. habits de slim eminem'i ele geçirmeye başlıyor. trouble'dan guilty conscience 2'a kadar hep bir mücadele var. mücadele guilty conscience 2'de slim shady'nin eminem tarafından öldürülerülmesi ile son buluyor. buradan sonra eminem kontrolü ele alıyor. standart bir eminem albümüne dönüşüyor. eminem'in hayal kırıklıkları pişmanlıkları ve hala en büyük olduğunu anlatması vs konular revival'la benzer nitelikte.

albüm önemli müzik otoriteleri tarafından genelde, eminem tarihinin en düşük ratingini alan albüm olarak kayıtlara geçti

allmusic 5 yıldız üzerinden 1.5 yıldız vermiştir. allmusic bana göre eminem'i değerlendiren en objektif sitedir. bundan önceki en kötü yıldız alan albümler kamikaze 2 yıldız, infinite 2,5 yıldız almıştı.

metacritic'ten albüm 46 puan almış. eminem diskografi tarihinde nsadece 3 albüm 60'tan düşük skor almıştı. relapse 59, revival 50, ve doss 46 puanda kalmış.

rolling stone albüme sadece 2 yıldız vermiştir. revival'a bile 3.5 yıldız veren bir yayın rg. yani aralarında gene en objektiflerden biridir.

the independent de albüme 2 yıldız vermiştir. ama music to be murdered by'a da 2 yıldız vermişlerdi. o yüzden bu kaale alınmasa da olur.

pitchfork 4.8 vermiş. ama pitcfork zaten mainstream albümlere düşük verir ben onun da çok kaale alınması gerektiğini düşünmüyorum. the marshall mathers lp 2 dışında hiç 5 altına inmemiş ama. mmlp2'ye 4.7 vermişler ki rezalet.

the guardian 3 yıldız vermiş. the guardian revival dışında her eminem albümüne 3 yıldız vermişti. bir tek mmlp2 5 yıldız almıştı ki bence en objektiflerden. revival 2 yıldız almış ama.

albümde bir gariplik var. müzik eleştirmenlerinin skorlarıyla , dinleyicilerinin verdiği skorlar arasında bir uçurum var. ben albüm eleştirilerinde bu denli bir uçurum pek görmedim. dinleyicilerin genelde görüşleri pozitifken , albüm eleştirmenlerinin görüşleri negatife yakın neredeyse.

eleştirilerin fazla ve eleştirmenlerin çok yüksek vermemesini genelde saçma sapan nedenlerle açıklamışlar. 2024'te hala ona buna sallıyor diye genelde düşük not vermişler. albümü övüp düşük not vereni gördüm. eminem'in kutuplaştırıcı bir figür olmasından kaynaklı biraz.

kişisel görüşüm ise albüm ne abartıldığı kadar iyi ne aşırı kötü.

albümde 3 tane eleştireceğim konu var

1) albümde not afraid , berzerk, lose yourself , rap god , ve hatta godzilla gibi hem radyo dostu hem de herkesin seveceği bir şarkı çok az. houdini güzel kesinlikle. ama daha radyo dostu ve kült nitelikte daha fazla şarkı olmalıydı.

2) albümde rap feature'ler az bence daha fazla olmalıydı. kendrick lamar , lil wayne vs.

3) albüm konsept olarak güzel başlıyor. slim dönüşü çekişmeler vs. ancak slim'in ölümünden sonra bence zayıflıyor. ve ben bitişi anlamadım. evet eminem kontrolü ele aldı. sonuç nedir ? hikaye yarım kalmış.

tahminimce hikaye bilerek yarım kaldı. bir sonraki albüm the resurrection of slim shady falan olabilir.

yani bence albüm ne övüldüğü kadar iyi ne abartıldığı kadar kötü , bence albümde not afraid gibi bir tane de imza bir şarkı olsaydı daha iyi olacaktı.