OYUN 22 Aralık 2023
19,1b OKUNMA     283 PAYLAŞIM

Steam'in Türkiye'de Yaygınlaşmasının Ufak Çaplı Ancak Pek Bilinmeyen Hikayesi

Bir ara korsan oyunlar ülkemizde yaygınken nasıl oldu da Steam yaygınlaşabildi? Bunun da bir hikayesi var elbet.

steam'in türkiye'de yaygınlaşma serüveni ayrı bir hikayeyi hak ediyor

steam, ilk olarak türkiye'de esen elektronik'in sanane.com'u kapattırması ve sanane inc sonrasında yaygınlaştı. ben de bu zamanlarda steam'i kurdum ve üyeliği ilk bu zamanlar aldım. peki bu nasıl oldu?

sanane inc, ultima online, half life, counter strike gibi birçok oyunu oynayabileceğiniz bir platformdu. türkiye'de işler henüz amatör ve çok yeniydi ve korsan half life ve counter strike ile bu server'larda top koşturuyorduk.

ben ilk başta 145/146 ile giriyor, bazen arkadaşlarla internet kafeden bağlanıyordum, sonra babamı zar zor ikna ederek 128 kb kablonet bağlattım ve akıcı bir şekilde counter ve ultima başta olmak üzere rakipleri tokatlama imkanına kavuştum çünkü ping çok düşüktü ve akıcı bir şekilde oyun oynayabiliyordum. (128 kb ile bu kadar akıcı oyun deneyimi, bugün 200 mbit internetim var. nereden, nereye)

neyse esen elektronik oyun haklarını eline aldı, kar hırsıyla sanane'yi kapattırdı

çok çakalca ama akıllıca bir hamleydi. böylece tekrar online oyun oynamak isteyen vatandaşlar orijinal half life ve counter strike almak, steam'e üye olmak zorunda kaldılar. sanane'nin yerini sandwaves.org/sandwaves aldı.

böylece türkiye'de en geniş steam üyeliği esen elektronik tarafından atılan ilk kurşunla başlamış oldu. dişlerimizi gıcırdatarak aldığımız pahalı half life tadımızı kaçırmıştı.

o günden, bugüne telif hakları meselesi hala oturmuş değil ama piyasayı iyi koklayan ve aklını kullanan her girişimci için bu gri alan yeni fırsat kapısı demek elbette.


sanane kapatılınca, ultima online oynayan kitle nebula'ya kaydı

nebula'nın iki ultima online sunucusu (free shard) vardı, quann ve locus. ultima online, steam'e gelmediği ve esen elektronik bu işin ticaretini yapmadığı için şanslıydık çünkü hala bedava.

steam, bu telif hakları davasının mecbur ettiği kitle tarafından ilk türkiye kullanıcı grubuna sahip oldu ama asıl yükselişi çok daha sonra türkiye ekonomisinin nispeten düzeldiği ve dolar/tl eğrisinin yatay bir seyir izlediği zamanda, türkiye piyasasında büyümek için özel fiyatlandırma politikası izlediği için yükseldi.

şimdi tekrar steam, türkiye için pahalı oyun dönemine girmiş bulunmakta

tabii bu olay dolar/tl arasındaki orantısızlık ve oyun sektörünün giderek devleşmesi nedeniyle meydana geldi. devleşen şirketleri, düşük karlılık doyurmaz olur. gene korsan oyun meselesi ve torrent yaygınlaştı.

bizim dönemimizde kazaa, edonkey2000, limewire yaygındı. kuzenim, fransa'da yeni çıkan bittorrent'i kullanıyordu, daha sonra torrent başını belalara soktu çünkü fransa türkiye gibi değil elbette.

velhasıl döndük dolaştık, geldik başa gene torrent vs. yaygın olan fitgirl popüler. bizim zamanımızda skidrow, deviance,razor 1911, reloaded gibi gruplar ve crackerler popülerdi.

sadece internet ve bilişim korsancılığı üzerine tez yazılsa bu gruplar hakkında neler çıkar neler...

nasıl ki deniz korsancılığı, değeri düşmüş ve ticaretin artık pek uğramadığı köhne limanlarda palazlanıyorsa, cracker ve warez grupları ve internet korsancılığı da fakir ülkeler içerisinde yükseliyor.

steam, türkiye limanını terk ederken, artık yeni nesil korsanların yükselişi gelişiyor. türkiye limanı ise yakın zamanda ticaretini düzeltecek gibi değil.

düzeltme: fitgirl bir cracker grubu değilmiş, yalnızca oyunları repack yapıp, sıkıştıran litvanyalı bir kız olduğu yönünde iddialar var, en azından kendi sitesinde de sıkça sorulan sorular bölümünde kendini böyle ifade etmiş, 4chan ve reddit üzerinden de bazı kullanıcılar bu bilgileri paylaşmış. beni bu konuda uyaran ekşi sözlük yazarı dolph lundgren'e teşekkürler.