Japon Sinemasından, İnsan Psikolojisinin Adeta Röntgenini Çeken 10 Güçlü Film
japon sineması, 19.yy'da geyşaları konu alan kısa belgesellerden, 60'larda pik noktasına ulaştığı filmlere ve günümüze değin gözümüzün pasını silen sinemadır. ilk usta pek tabii ki kenji mizoguçi'dir. kendisi 1920 ile 1930 arasındaki on yıl içindeki kısa dönemde samuray filmlerinden, melodramlara elliden fazla film yaparak japon sinemasının sağlam temellerini atmıştır.
1940'lara geldiğimizde akira kurosava sazı eline alacaktı
insani duyguları onun kadar derinlemesine irdeleyen çok az yönetmen olduğunu söyleyelim. altın çağın büyük ustalarından üçüncüsü ise yasujiro ozu'dur. ozu'nun nev-i şahsına münhasır natüralist tarzı kimleri etkilemedi ki; jim jarmusch, mike leigh ve wim wenders gibi kalburüstü yönetmenlerin filmleri ozu menşelidir.
1960'larda ise sahneye hiroşi teşigahara çıkıyor
kendisi suna no onna ile dikkatleri ciddi anlamda tekrardan japon sinemasına çekiyor. 1980'lerde ise anime uzun metrajlı filmler devreye giriyor. 90'lar, 2000'ler günümüz derken müthiş bir külliyat ile japon sineması dünya sinema tarihinde önemli bir yere sahiptir. bu anlamda japon sinemasının adeta insan psikolojisinin röntgenini çektiğine inandığım en iyi 10 filmini de buraya bırakalım. şimdiden iyi seyirler.
saikaku ichidai onna / yönetmen kenji mizoguchi / 1952
venedik film festivalinde gümüş aslan'ı kazanmasının uluslararası başarısı, japon sineması'nın batıda popülerleşmesine katkısı çok büyüktür.
rashomon / yönetmen akira kurosava / 1950
insanoğlunun kendine dair tüm gerçeklerini görebileceği müthiş bir meditasyon. deneysel sinematografisi ve zamansız hikayesi bugün hala incelenir.
tokyo monogatari / yönetmen yasujiro ozu / 1953
japonya'nın batı modernizminin gelişiyle boğuştuğu dönemde tokyo'daki hayata dair müthiş fikirlerin resmedildiği bir şaheser.
jigokumon / yönetmen teinosuke kinugasa / 1953
uluslararası alanda gösterime giren ilk renkli japon filmi. cannes film festivali'nde altın palmiye ödülünü kazanmıştır ki bu onuru kazanan da ilk japon filmidir.
suna no onna / yönetmen hiroşi teşigahara / 1964
filmin uyarlandığı abe kobo'nun kitabı sartre'ın gizli oturum ve beckett'in mutlu günleri gibi varoluşçu eserlerle karşılaştırılır ki bu açıdan kayda değer bir edebi eserdir de ayrıca. gerçekten büyülü, zamansız bir kalite olduğunu söyleyebilirim.
koroshi no rakuin / yönetmen seijun suzuki / 1967
gerçeküstü yakuza tarzı gangster filmi. sıradışıdır ki birçok yönetmeni de etkilemiştir.
ran / yönetmen akira kurosava / 1985
kurosava'nın kariyerinin son destanı ran, kurosava külliyatının en iyilerinden.
seppuku / yönetmen masaki kobayaşi / 1962
samuray kurallarını eleştiren nefis bir film.
sen to chihiro no kamikakushi / yönetmen hayao miyazaki / 2001
miyazaki özellikle, kapitalizm, eşitsizlik, tüketicilik ve kimlik kaybı gibi konuları ele alır. anime filmlerinin şahıdır.
paprika (anime) / yönetmen satoşi kon / 2006
film, bilinçaltının farklı aynaları olarak kabul edilebilecek rüyalar, resimler, ekranlar ve internet ağını da içeren bir ayna dünyası yaratır. satoshi kon, modernleşme sürecinde bireylerin bilinçaltı arzularının ifadesini ve öz kimlik eksikliğini keşfederek, rüyayı adeta bir çekirdek haline getirir. izlenesidir.