Ruhsar Dizisinin Mazhar'ı Aslında Komada mıydı?
ruhsar izlerken aklıma gelen ilginç bir teori. biz dizide aslında mazhar'ın komada iken zihninin içinden geçenleri izliyoruz. mazhar'ın ara ara dördüncü duvarı yıkıp, aslında bazı şeylerin farkına vardığını görebilirsiniz.
şöyle ki
bölümlerin hep tekdüze işleyişi, olay örgüsünün daima tek bir konuyu ele alması ve olayların daima tek bir kesin nihai sonuçla sonlaması aslında mazhar'ın komadaki rutinliğine dair bir gönderme.
nedir bunlar?
menkibe ve firdevs evde hain bir plan yaparlar, mazhar'a bir eş adayı bulurlar ve onu mazhar'la evlendirmeye çalışırlar. mazhar, bunu istemez. burada menkibe ve firdevs ölüm meleğini temsil ediyor. zira mazhar'ın komada korktuğu tek şey tekrar evlenmek ve tekrar evlenirse hayatının sonlanacağı, kararacağı imasında bulunulmuş. hiçbir farkındalığı ve zekası olmayan reyhan ise iyiliği temsil eder. çünkü mazhar'ın hiçbir zaman kendisine sevgi duymayacağını bile bile mazhar'ın peşinde dolaşır ve farkında olmadan onu ciddi evlilik adaylarından kurtarır. saflığı ve iyiliği temsil etmektedir.
ruhsar'ı sadece mazhar'ın görmesi, sadece mazhar'la iletişim kurabilmesi mazhar'ın şizofreni olduğunu düşündürse de ruhsar'ın diğer karakterler ile etkileşime geçebilmesi, ruhsar'ı mazhar'ın zihnindeki güçlü bir figür yapıyor. nedir bu? sevgi. ruhsar, mazhar'ın komada kendince oluşturduğu evrendeki yapay yaşamındaki hiçbir zaman sahip olamadığı eşi, sevgilisi. öyle ki onu kaybettiğinde tekrar başka bir kadınla olmayı istemeyecek kadar bağımlı. burada ara ara mazhar'ın gerçek dünya ile ne kadar kopuk hareketler sergilediğini görebilirsiniz.
ruhsar'ın sadece belli şartlarda gelebilmesi, mesela yağmur yağarsa, yağmur yağmazsa gelememesi falan da mazhar'ı kontrol etmeye gelen hemşireler, doktorlara bir gönderme. doktorlar, hemşireler falan geldiğinde mazhar kendisini daha iyi hissediyor ve bu esnada daha detaylı şekilde ruhsar'a odaklanabiliyor. onlar gidince, sadece yaşam destek ünitesinin sesine maruz kalan mazhar, ruhsar ile olan bağlantısını kaybediyor.
ruhsar'ın olduğu sahneler ise oldukça güzel işlenen öteki hayat tasviri
mazhar'ın ara ara oraya geçmeye çalıştığını, kendini kaybettiğini ve vazgeçtiğini gördük. mazhar'ın ölmesini engelleyen ruhsar. yani, hastane. ruhsar aslında mazhar'ı komada tutan, aynı zamanda ölmemesini sağlayan bir nevi arabulucu. mesela ruhsar ilk bölümlerde klasik hayalet teması verilen, çarşaf giyen, belli bir derinliği olmayan bir figür olarak işleniyordu. ancak ilerleyen bölümlerde daha canlı, daha farklı kıyafetler giydiğini görüyoruz. bu da mazhar'ın komada uzunca bir süre geçirdiğine dair bir atıfta bulunulmuş. mazhar, komada kaldığı sürece yarattığı evreni o kadar çok beğenmiş ve benimsemiş ki bir türlü o evreni bırakıp komadan çıkamıyor.
önder'in söylediği doğrular, nasihatler ve ara çıkışlar mazhar'ın komada yarattığı evrendeki doğruluğu temsil eden bir figür. çalıştığı ajansta hiç başarılı olamaması, sürekli ajansın yaptığı ürünle alay edilmesi mazhar'ın yarattığı evrende paranın önemli olmadığının kanıtıdır.
bu durumda
mazhar, şayet komadan uyanırsa tüm hayatının aslında bir yanılsama olduğunun farkına varacak ve kendi kurduğu bu evrenden uzaklaşmak zorunda kalacak. o yüzden hiçbir şekilde ruhsar ile mazhar ten temasında bulunamıyor, birbirlerine dokunamıyor. çünkü, ruhsar'a dokunsa mazhar komadan uyanacak.