1 Haftalık Arnavutluk Tatili Planı ve Yaklaşık Maliyeti

Bir Ekşi Sözlük yazarı, kız arkadaşıyla birlikte 1 haftalık bir Arnavutluk tatili yapmış ve gezisini detaylı şekilde aktarmış. Arnavutluk gitmeye değer bir yer mi? Ne kadara mal olur bu tatil? Nereler gezilir?

kız arkadaşımla birlikte 1 hafta bulunup, 3 gün önce geldiğimiz balkan ülkesi: arnavutluk. gitmek isteyenler için uzun bir yazı olacak, baştan söyleyeyim.

2 gün vlore, 4 gün ksamil'de kaldık. son gün uçağımız perşembe sabaha karşı olduğu için, tiran'ı da ufak bir turladık.

ilk baştaki planımız arabayla yunanistan'a gidip, selanik'te 2 gün geçirip öyle bu ülkeye girmekti fakat amaaan kim uğraşacak şengen vizesiyle deyip, direkt uçakla geldik tiran'a. bileti nisan ayında aldığımız için, 2 kişi gidiş-dönüş pegasus'la toplam 7 bin lira ödedik. tiran'da da araba kiralamıştık gitmeden önce. belki de en iyi yaptığımız iş, araba kiralamak oldu çünkü büyük bir nimet arabanın olması, gezip görmek için bu ülkeyi.

tiran havalimanına indiğimizde hayvani bir sıcak karşıladı bizi. havalimanı çok küçük olduğundan dolayı, pasaport sırası bir hayli fazlaydı ve 45 dk bekledik damgalanmak için. çift olduğumuz ve sağlık sigortalarımız, otel rezervasyonlarımızın çıktısı elimizde olduğu için, hiç soru sormadan, sorunsuz direkt pasaportlarımız damgalanıp geçtik kontrolden.

kontrolden sonra yaptığımız ilk iş; hat almak oldu. havalimanındaki gsm firmalarındaki turistik hatlar aşırı pahalıymış. en ucuzu 24 euro idi. vodafone'den iki haftalık, 40 gb'lık hat için 24 euro ödedik. belki tiran merkezde daha ucuza hatlar vardır fakat direkt buradan alalım dedik. arabayı, alandaki büyük firmalardan değil de başka bir siteden kiraladık 2 ay önce. büyük firmalardaki fiyatlar aşırı pahalıydı. bir site bulduk ve o siteden kiraladık. kiraladığımız araç vw eos cabrio idi. normalde günlüğü 25 euro idi fakat yüksek sezonda gittiğimiz için, 40 euro'ya kiraladık ve toplam 240 euro ödedik arabaya. daha ucuza da bulduk fakat sırf cabrio olduğu için dedik alalım bunu. kiraladığımız adamla konuştuk hemen geldi havalimanına teslim etti arabayı.

arabayı teslim aldıktan sonra ilk önceliğimiz durres'te yemek yiyip, oradan kalacağımız yer olan vlore'ye geçmek idi. tiran-durres arası yakın zaten, 40 dk'da gidiliyor bu sahil şehrine. durres-vlore arası da 1.5-2 saat gibi bir süre.

durres'te arabayı park edip değişik ne yesek diye bakınırken, tatil boyunca yediğimiz tek değişik şeyi yedik belki de koca ülkede çünkü yemek kültürü yok, her yer ama her yer ızgara et, tavuk, balık - suvlake üzerine. parayı da bu şehirde bozdurduk. 1 euro 105 lek idi, havalimanında 98 lek'e bile bozuyorlardı. dedik durres'te bozarız ki iyi ki de öyle yapmışız. bu arada adım başı döviz büroları var her şehirde, direkt havalimanında bozmayın paranızı. neyse, oturduk bi restorana değişik ne var diye baktık, bir tek gulaş diye bir yemeği gördük. macar yemeğiymiş. bildiğin et sote içine, pilav ya da patates püresi koyuyorlar. ondan yedik, hoşumuza da gitti, güzeldi yani.

bu arada abartısız her 300-500 metrede bir akaryakıt istasyonları var ve fiyatları çok değişken. bizim araç lpg'li olduğu için gaz aldık hep ve gaz fiyatları hiç sabit değildi. genelde 0.45-0.60 lek arası değişiyordu ve 10 istasyonun 8'inde kredi kartı geçmiyor bilginiz olsun.

durres'ten yola çıkıp yaklaşık 2 saate yakın bir sürede, avlonya veyahut kendi dillerinde söyledikleri gibi vlore'ye vardık akşam 6 gibi. buradaki oteli booking üzerinden iki geceliği 40 euro'ya aldık. fiyat gayet uygun çünkü bu paranın altına başka otel yok. bu şehri çok ama çok sevdik. selanik ile izmir birbirine nasıl benziyorsa, vlore de bu iki şehre çok benziyor. uzunca ağaçlı sahili, geniş caddeleri, büyük binaları, caddedeki restoran ve barların çokluğu, tatlı bir kalabalığı, bi yerlerden gelen yüksek sesteki müzikler, kimsenin kimseye karışmadığı, ormanların içinden denize açılan yolları ile aşık olduğumuz çok güzel bir şehir.

tek kötü yanı denizi kirli buranın fakat bu da sorun değil. hemen 15-20 km ilerisinde radhime ve orikum gibi ilçeler var ve oraların denizi çok daha güzel ve turkuaz renginde. biz de oralara gittik deniz için. şezlong için 700 lek ödedik. bu arada 1 lira - 3.60 lek yapıyor, tl bazında oradan hesaplayın fiyatları. alkol ve yemekler çok ucuz.

gece hayatı için gidenler olacaksa unutsunlar. gece hayatı yok bu ülkenin. saat 12 oldu mu, tüm mekanlardaki müzikler kapanıyor. mevcut iktidar öyle uygun görmüş. 2 günümüzü bu şehirde geçirdikten sonra ksamil için hazırdık. üzüle üzüle ayrıldık vlore'den. normalde vlore-ksamil arası 150 km (2-2.5 saat) iken, biz sabah 11'de çıktığımız yoldan, akşam 7'de vardık. anayoldan değil de sahil yolundan geldik. hep deniz kenarından, hep virajlı ve dağlık yollardan geldik ve yol üzerinde hem yemek, hem denize girmek için, hem de panoramik manzaraları görmek için çokça durunca, yol bir hayli uzadı fakat değdi bunun için de.

eğer sizin de rotanız bizimki gibiyse, kesinlikle sahil rotasından gidin ksamil'e. uzun ve yorucu fakat büyüleniyorsunuz. dağların ve ormanların içinden geçip, sağ tarafınız alabildiğine adriyatik denizi.

ksamil'e vardığımızda yoğun bir trafikle karşılaştık. tek bir tane ana caddesi ve yüksek sezon olduğundan ötürü bir hayli kalabalıktı. açıkçası ksamil için büyük bir heyecanla gidip, hayal kırıklığı yaşadık. beklediğimiz gibi çıkmadı ksamil. bildiğin köyü, tatil köyüne çevirmişler. alaçatı nasılsa, ksamil de öyle işte. topraklı yolları, yokuşları, kalabalığı, tüm sokakların ve caddelerin darlığı, bizi biraz sıktı fakat muazzam güzel denizi var. cam renginde, dibini gördüğünüz, tertemiz denizleri ve koyları.

buradaki otele de 4 gece için 4 bin lira ödedik. airbnb'den bulmuştuk. yeni yapılmış bir villa idi. odası, tuvaleti, banyosu tertemizdi. çok da güzel denize bakan bir balkonumuz vardı.

burası muazzam pahalı tatil köyü olduğu için. yeme-içme vlore'ye göre 200-300 lek daha fazla fakat asıl sorun özel plajların pahalılığı. en ucuzu 1500 lek iken, 5000 lek isteyen bile vardı şezlonglara. halk plajı 2 tane var burada, hiç para vermem diyorsanız ki biz oraya da girdik, denizin temizliğine ve berraklığına aşık olduk.

yemeklerin pahalı oluşuna bakmayın, vlore'ye göre normal pahalılık var fakat inanılmaz doyuyorsunuz. bir porsiyon olarak gelen herhangi bir yemekle tıka basa doyuyorsunuz ve ülkemizdeki porsiyonların azlığına ve o porsiyonların fahiş fiyatlara satılmasına sövüyorsunuz. yani f/p açısından pahalı gibi gelen restoranlar aslında hiç de pahalı gelmiyor insana. şöyle bir örnek vereyim;

ksamil'de bir balık restoranına girdik. koce dedikleri çipura balıktan iki tane (bir tanesi 500 gr), bir tane kocaman yunan salatası, bir tane kocaman karides güveç, bir bira ve bir kadeh rakıya tl bazında 900 lira ödedik. şimdi bu yediklerinizin aynısını alaçatı'da yediğinizi düşünün. düşünemediniz di mi gelecek olan hesabı. işte şimdi bir de ksamil'deki fiyatların aslında çok da pahalı olmadığını anlayacaksınız.

akşamları ksamil'den ziyade, 15 km ötedeki sarande şehrine gittik 2 gece. orası da tam bir şehir görüntüsünde olduğu için orayı da sevdik fakat vlore'ye göre biraz daha ufak, dar ve kalabalık.

ksamil'de de 4 günü tamamladıktan sonra çarşamba öğlen gibi tiran için yola çıktık. yol üzerinde ergiri diye bir şehre uğradık. buranın özelliği; osmanlı şehri olması. yüzyıllarca osmanlı'nın elinde olup, balkan savaşlarında kaybedilen bir şehir. unesco tarafından koruma altına alınmış osmanlı kasabası olarak. burada da 2 saatten fazla durduk fakat hava 40 derece olunca kaleye çıkamadık, kalenin altında bulunan kafelerde zaman geçirdik.

ergiri'den, tiran'a 2.5 saatte geçtik. tiran, tahminimizden daha güzel bir şehir çıktı ve burası diğer gittiğimiz şehirlere nispeten çok çok ucuz. ortasındaki kocaman gölü, ferah havası, geniş yolları ve sokakları, çok hoştu tiran.

son olarak; başta dediğim gibi, araba kiralamak büyük bir nimet çünkü biz arnavutluk'un batısında durmadığımız, görmediğimiz, uğramadığımız yer; girmediğimiz deniz kalmadı. dolu dolu 7 gün geçirdik. tek keşke dediğimiz şey; vlore'de 2 değil de 3 gün kalmamamız oldu. açıkçası ben arnvutluk'un turizm yönünden bu kadar güzel oluşunu bilmiyordum, şaşırdım. gitmezseniz çok bir şey kaybetmezsiniz fakat gittiğinize de pişman olmazsınız. biz çok sevdik vlore'yi ve tiran'ı.

fiyat soracaklar için yazayım:

uçak bileti iki kişi gidiş-dönüş: 7 bin tl
araba kirası toplam: 5.500 tl
gaz toplam: 1000 tl
oteller toplam: 5.200 tl

geri kalan da yeme içme.