TARİH 13 Haziran 2023
10b OKUNMA     254 PAYLAŞIM

Mavi Çorap Deyiminin Ortaya Çıkmasını Sağlayan 1700'ler Kadın Kulübü: Bas Bleu

İngilizcede kariyeri için çocuk yapmayı veya aile kurmayı feda eden kadınlar için kullanılan mavi çorap deyimi, 18. yüzyıldaki ünlü bir ev oturmacasından geliyormuş.

18. yüzyılın ortalarında ingiltere'de, gayri resmi bir kadın sosyal ve eğitim hareketi olarak başlayan bluestocking yani "mavi çorap topluluğu" deyimi, 1756'da ingiltere'de, sanat ve bilim hakkında konuşmak için bir araya gelen bir entelektüeller çemberinin üyeleri olan elizabeth montagu ve elizabeth vesey'in yazışmalarında geçiyor.

mavi çoraplar derneği, 18. yüzyılın ortalarında ingiltere'de gayri resmi bir kadın sosyal ve eğitim hareketiydi. eğitime ve karşılıklı işbirliğine dayalıydı. elizabeth montagu, elizabeth vesey ve diğerleri, onu 1750'lerin başlarında, geleneksel ve entelektüel olmayan kadın faaliyetlerinden bir adım öte, edebi bir tartışma grubu olarak kurdu. botanikçi, tercüman ve yayıncı benjamin stillingfleet de dahil olmak üzere, duruma uygun giyinecek kadar zengin olmayan, günlük mavi yünlü çoraplar giyen hem erkekler hem kadınlar davet edildi.
"bluestocking" terimi ile, toplantıların resmi olmayan kalitesine ve modadan çok, sohbete yapılan vurguya gönderme yapmaya başlandı.

ahlakçı dr. john gregory, 1774'te yayınlanan 'bir babanın kızlarına mirası' adlı kitabında şöyle yazmıştı: "herhangi bir bilginiz varsa, bunu özellikle kültürlü bir anlayışa sahip bir kadına, kıskanç ve kötü niyetli bir gözle bakan erkeklerden derin bir sır olarak saklayın." diyordu.
ancak birkaçı, zekalarını ve eğitimlerini açıkça sergileyerek geleneğe meydan okudu. bazıları sempatik erkeklerle evliyken, diğerleri kadının geleneksel rolünü küçümsüyor, bir erkeğin kendilerini kontrol etmesi fikrini reddediyordu.

bu kadınlardan biri, 1718'de zengin, iyi bağlantıları olan bir yorkshire ailesinde doğan elizabeth robinson'dı.elizabeth, ebeveynleri ve yakın sosyal çevreleriyle canlı entelektüel sohbetlerden zevk alan "alışılmadık bir duyarlılık ve anlayış keskinliğe sahip" bir çocuktu. yıllar sonra, samuel johnson onun hakkında şöyle yazdı: "tanıdığım tüm kadınlardan, hatta neredeyse tüm erkeklerden daha fazla bilgi yayıyor. onunla konuşurken çeşitlilik bulabilirsin.”

elizabeth genç bir kadınken, kızı aydın olarak tanımlanan ve oxford 2. kontu'nun kızı olan leydi margaret harley ile tanıştırıldı ve ikisi yakın arkadaş oldu. kendisinden üç yaş büyük olan margaret aracılığıyla birçok ünlü edebiyatçıyla tanıştı ve margaret'in evinde kadın ve erkeklerin nasıl eşit kişiler olarak sohbet etmesine tanık olmaktan çok memnundu. 1734'te margaret, 2. portland dükü ile evlendi ama o ve elizabeth mektuplaşmaya devam ettiler.

elizabeth, 1738'de margaret'e yazdığı bir mektupta, bir erkeği sevmenin mümkün olduğuna inanmadığını, evliliği uygun bir sözleşmeden başka bir şey olarak görmediğini yazsa da 1742'de, northumberland'da inanılmaz derecede zengin bir mülk ve kömür madeni sahibi olan edward montagu ile evlendi. aralarında 28 yaş fark olmasına rağmen, evlilikleri karşılıklı olarak avantajlı ve özünde sevgisiz olsa da samimiydi.


1750'lerin başından itibaren elizabeth montagu, londra'daki evinde ve daha sonra mevsime bağlı olarak bath'ta entelektüel toplantılara - veya salonlara - ev sahipliği yapmaya başladı.bu tür etkinliklere katıldığı bilinenler arasında samuel johnson, edmund burke, david garrick ve horace walpole vardı. genellikle tek konu yasak olmasına rağmen siyasetti.

kısa süre sonra "mavi çoraplar topluluğu" olarak adlandırılan - ve katılımcılarına da "mavi çoraplar" adı verilen bu salonlar hiçbir zaman resmi anlamda bir topluluk olmadı. bunun yerine, eğitimli kadınların bilgi ve zekalarını geliştirmeleri ve kendi başlarına hayatlarını kazanmaları için fırsatları geliştirmeye yönelik ortak amaçlarla birleşmiş bir sosyal, sanatsal ve akademik çevre olarak anıldı.

zamanla, "mavi çorap" unvanı çok onurlu olarak algılanmaya başladı ve varlığı entelektüel seçkinlere ait olduğunu kanıtladı. itaatkar eşin geleneksel rolü alay konusu oldu ve kınandı. böylece, leydi montagu, bu tür evliliklerin ana kuralı hakkındaki şu ironik cümleyi yazdı: “öp beni ve sessiz ol!”.

bu hereketin başlangıcı ile ilgili olarak james boswell, johnson hakkındaki ünlü biyografisinde şunları yazmıştı:

"bu sıralarda, birçok hanımefendinin, hoşa gitme arzusuyla içindeki edebiyatçı ve hünerli erkeklerle, adil şekilde cinsiyetçilik içermeden sohbet edilebilecekleri akşam toplantıları düzenlemek çok modaydı. bu topluluklar mavi çorap kulüpleri olarak adlandırıldı ve bu unvanın kökeni pek bilinmediğinden, anlatmaya değer olabilir. bu toplulukların en seçkin üyelerinden biri olan bay stillingfleet, başlangıçta oldukça ciddi bir giyimi olan ve özellikle mavi çorap giydiği gözlemlenen biriydi. konuşması o kadar mükemmeldi ki, onun yokluğu büyük bir kayıp olarak hissediliyordu ve 'mavi çoraplar olmadan hiçbir şey yapamayız' denirdi; böylece zamanla bu unvan yerleşti." diyordu yazısında.

bu mavi harekete bir selam olarak, 1778'de sanatçı richard samuel, önde gelen dokuz bluestocking'in resimlerini içeren ve daha sonra "büyük britanya'nın dokuz yaşayan ilham perisi" olarak adlandırılan "apollon tapınağındaki ilham perilerinin karakterleri" ni çizdi.
özellikle, ilham perilerinin hepsi o zamana kadar kendi alanlarında profesyoneldi ve o zamana kadar ülkenin en zengin kadını olduğu söylenen elizabeth montagu dışında, onlar da mali açıdan kendi kendilerine yetiyorlardı.

boswell'in bluestocking teriminin kökenine ilişkin açıklamasının doğru olup olmadığı bir tartışma konusu olmaya devam ediyor. kaynağı ne olursa olsun, bluestocking başlangıçta kaygısız bir şaka olarak görülüyordu ve çoğu kadın bunu bir onur nişanı olarak görüyordu. ancak toplantıları daha popüler hale geldikçe ataerkil bir tepki, ifadenin alay ve utanç ifadesine dönüştüğünü gördü.

lord byron ve samuel taylor coleridge, bluestocking'leri küçümsediler. hatta william hazlitt açık açık: "mavi çorap, toplumdaki en iğrenç karakterdir... yumurtanın sarısı gibi dibe çöker ve pisliği de beraberinde taşır." diyordu.

19. yüzyılın başlarında, topluluk dağıldı ve eğitimli kadınlara yönelik tutum değişti. mavi çorap deyimi, bilim veya kariyer uğruna kişisel hayatını feda eden bir kadının özelliği olarak anılmaya başladı.

kaynak