SİYASET 27 Ağustos 2024
13,7b OKUNMA     131 PAYLAŞIM

Mustafa Kemal Atatürk'ün Felsefesi ile Buşido Prensipleri Arasındaki Benzerlikler

Samurayların uyması gereken kural ve prensipler bütünü olan Buşido ile Atatürk'ün icraatları arasında bir benzerlik kurmuş bir Sözlük yazarı. Bu kişisel yorumu ellemeden takdirinize sunuyoruz.

atatürk'ün düşünce sisteminin kökenleri ve buşido geleneği ile olan ilişkisi ve ya benzerliği aslında beni çok etkiledi diyebilirim... neyse hemen yazımıza başlayalım:

mustafa kemal atatürk, modern türkiye'nin kurucusu, askeri ve siyasi bir deha olarak yalnızca bir ulusun kaderini değiştirmekle kalmamış, aynı zamanda dünya çapında birçok lider için bir ilham kaynağı olmuştur. tabii ki böyle bir karaktere dönüşmek kolay bir şey değildir; bildiğimiz üzere birçok kitap okumuş ve birçok deneyim yaşamış olan mustafa kemal atatürk'ün kişisel karakterine baktığımızda onun kişiliği, idealleri ve uygulamaları, yalnızca kendi döneminin değil, aynı zamanda geleceğin liderlerine de ışık tutmaktadır.

bu bağlamda onun bu özellikleri, japon kültürünün samuray sınıfı tarafından benimsenmiş olan buşido geleneğiyle ilginç paralellikler göstermektedir. belkide okul yıllarında eline japon kültürünü işleyen çeşitli çeviriler geçmiştir kim bilebilir.

bilindiği üzere buşido, savaşçının yolu anlamına gelir ve samurayların yaşamında rehberlik eden bir ahlak, onur ve disiplin kodudur. atatürk'ün yaşamı ve idealleri de savaşçının yolu gibidir ve bu kadim japon geleneğiyle değerlendirildiğinde, onun ne denli evrensel bir lider olduğunu bir kez daha anlamak mümkün olur.

ilk önce buşido geleneğine kısaca bakalım; gi (doğruluk ve adalet), rei (kibarlık-nezaket), yu (destansı cesaret), meiyo (şeref), jin (merhamet), makato (dürüstlük ve samimiyet), chu (görev ve sadakat) görüşleri temsil etmektedir. işte bu yedi madde samurayların yaşamında rehberlik eden disiplin, onur, sadakat ve cesaret gibi erdemleri içeren bir yaşam felsefesidir.

şimdi bu felsefe üzerinden atatürk'ün düşünce sisteminin kökenleri ve buşido ile olan ilişkisi hakkında incelememize başlayalım:

1. disiplin ve kararlılık

buşido’nun belki de en belirgin ve temel ilkesi, yaşamın her alanında katı bir disiplin ve kararlılıkla hareket etmektir. bu ilke, samurayların hem zihinsel hem de bedensel olarak sürekli kendilerini geliştirmelerini, her zaman hazır olmalarını ve zorluklar karşısında sağlam durmalarını gerektirir. atatürk'ün hayatı boyunca benimsediği disiplin anlayışı, onun askeri ve siyasi başarısının temelini oluşturur. bu sayede atatürk, askerlik kariyerinde stratejik düşünme yeteneği ve disipliniyle öne çıkmıştır. çanakkale savaşı'ndaki liderliği ve kararlığı yine kurtuluş savaşı'ndaki stratejik dehası ve türkiye cumhuriyeti'ni kurarken gösterdiği kararlılık, onun buşido’nun bu ilkesiyle ne kadar örtüştüğünü gösterir.çanakkale’de gösterdiği üstün komuta becerisi ve disiplinli yaklaşımı, hem türk ordusunun zaferinde hem de atatürk’ün lider olarak yükselişinde kritik rol oynamıştır. bu süreçte sergilediği disiplin, buşido’nun gerektirdiği zihinsel ve fiziksel disiplini hatırlatmaktadır. aynı şekilde, kurtuluş savaşı sırasında söylediği şu söz düşmanı vatanın harim-i ismetinde boğacağız onun gösterdiği kararlılık ve azim, onun her türlü zorluğa rağmen nasıl bir lider olduğunu ve disipline olan bağlılığını kanıtlar niteliktedir. bu yönüyle atatürk, bir samurayın buşido felsefesine sadık kalarak kendini geliştiren ve her türlü zorlukla mücadele eden ideal bir savaşçıya benzetilebilir.

2. onur ve ahlak

buşido’nun en önemli unsurlarından biri olan onur, samurayların yaşamında en yüce değerdir. samuraylar, onurlarını her şeyin üzerinde tutar ve bu onur uğruna yaşamlarını bile feda edebilirler. atatürk’ün yaşamı boyunca vurguladığı en önemli değerlerden biri de türk milletinin onuruydu. osmanlı imparatorluğu'nun çöküş döneminde, özellikle kurtuluş savaşında batı'nın etkisi altında ezilen bir milletin onurunu yeniden kazandırmak için gösterdiği şu çaba; esir alınan general trikopis ve 2. kolordu kumandanı general diyenis'e nazik bir şekilde davranması yine atatürkün izmir'e girdiğinde yunan bayrağını ezmemesi onun buşido’nun onur ilkesine ne kadar yakın durduğunu gösterir.

atatürk, türk milletinin bağımsızlığını ve onurunu korumak adına her türlü fedakarlığı göze almıştır. kurtuluş savaşı'nı başlatırken "ya istiklal ya ölüm!" sözü, onun onur ve ahlak anlayışını en iyi ifade eden cümlelerden biridir. bu, buşido’nun onur ilkesini takip eden bir liderin, halkının onuru için gerektiğinde en zor kararları alabileceğini gösterir. atatürk’ün ahlak anlayışı, aynı zamanda halkın refahını ve özgürlüğünü sağlama çabalarında da kendini gösterir. onun liderliğinde yapılan reformlar ve yenilikler, türk halkının onurlu bir yaşam sürmesi için atılmış önemli adımlardır.

3. sadakat ve fedakarlık

buşido felsefesi, samurayın efendisine, ailesine ve halkına karşı sadakatini vurgular. bu sadakat, bazen hayatın en zor anlarında fedakarlık yapmayı gerektirir. atatürk de yaşamı boyunca sadakat ve fedakarlık örneği sergilemiştir. yani bu bağlamda atatürk bir aile kurmayı bile düşünmeyerek tüm özünü milletine sunmuştur. ancak atatürk'ün sadakati, bir bireye ya da zümreye değil, tüm türk milletine yönelik olmuştur. o, milletine ve onun bağımsızlığına olan bağlılığıyla, kendi rahatını ve hatta hayatını girdiği her savaşta tehlikeye atmıştır.

atatürk'ün cephelerde geçirdiği yıllar ve ülkenin bağımsızlığı için verdiği mücadele, onun milletine olan sadakatinin en güçlü göstergelerindendir. o, samurayların efendilerine gösterdiği sadakati, halkına karşı sergilemiş ve bu uğurda tüm hayatını adamıştır. cumhuriyet'in kurulmasının ardından da atatürk, halkının refahı için büyük fedakarlıklar yapmıştır. onun bu fedakarlık anlayışı, buşido'nun sadakat ve bağlılık ilkesiyle büyük bir uyum içindedir.

4. cesaret ve liderlik

buşido’nun bir diğer temel ilkesi cesarettir. bu cesaret, yalnızca savaş meydanlarında değil, aynı zamanda hayatın her alanında karşılaşılan zorluklarla mücadele etme cesaretidir. atatürk, hem askeri hem de siyasi alanda gösterdiği cesaretle tanınır. özellikle kurtuluş savaşı sırasında, yurdun dört bir yanında işgale uğramış bir milletin lideri olarak gösterdiği cesaret ve söylediği şu söz `hattı müdafaa yoktur sathı müdafaa vardır o satıh bütün vatandır` buşido’nun bu ilkesine tam anlamıyla uyan bir örnektir.

atatürk’ün liderlik anlayışı, sadece cesaretle değil, aynı zamanda ileri görüşlülük ve yenilikçilikle de şekillenmiştir. buşido’nun cesaret ilkesine paralel olarak, atatürk de yalnızca düşmanla mücadele etmekle kalmamış, aynı zamanda halkının zihninde ve kalbinde yeni bir türkiye ideali inşa etmiştir. atatürk'ün gerçekleştirdiği reformlar, onun liderlik vizyonunun bir parçasıdır ve bu vizyon, cesaretle harmanlanmış bir ileri görüşlülüğün ürünüdür.

5. hizmet anlayışı

buşido, samurayın sadece bir savaşçı değil, aynı zamanda halkına hizmet eden bir lider olmasını da gerektirir. atatürk’ün de liderlik anlayışında, halkın refahını ve geleceğini her şeyin üstünde tutan bir yaklaşım göze çarpar. atatürk, egemenlik kayıtsız şartsız milletindir ilkesi doğrultusunda, halkın iradesini her şeyin önüne koymuş ve türk milletine hizmet etmeyi en büyük görev olarak görmüştür.

cumhuriyetin ilanından sonra atatürk, halkı için sosyal, ekonomik ve kültürel alanlarda büyük reformlar gerçekleştirmiştir. bu reformlar, türkiye’yi modern bir ulus-devlet haline getirmenin yanı sıra, halkın yaşam kalitesini de yükseltmeyi hedeflemiştir. atatürk'ün bu hizmet anlayışı, buşido’nun samuraydan beklediği liderlik ve halkına adanmışlık ilkeleriyle tam anlamıyla örtüşmektedir.

hepsini bir kefede toplayıp atatürk’ü buşido ışığında yeniden değerlendirdiğimizde atatürk, modern türkiye'yi inşa ederken yalnızca bir ulusu yeniden şekillendirmekle kalmamış, aynı zamanda liderlik, onur ve fedakarlık gibi değerleri evrensel bir düzlemde yeniden tanımlamıştır. ve bu yaptıklarıyla yalnızca kendi halkı için değil, tüm dünya için bir ilham kaynağı olmayı başarmış bir liderdir. onun mirası, buşido’nun değerleriyle birleştiğinde, insanlık tarihine mal olmuş büyük bir liderin nasıl evrensel değerlerle hareket ettiğini gözler önüne sermektedir. bu bağlamda, sonuç olarak, atatürk’ün liderlik anlayışı ve idealleri, buşido'nun disiplini, onuru, sadakati, cesareti ve hizmet anlayışıyla mükemmel bir uyum içindedir.

sonsuz saygılarımla...

son not: tamamıyla kişisel düşünceler içermektedir.

kaynak: 1