OYUN 10 Nisan 2023
26,1b OKUNMA     380 PAYLAŞIM

Rockstar Games'in Çıkardığı Oyunların Arka Planında Yaşanan Büyük Sıkıntılar

Çoğu zaman çıkardıkları ürünlerin son hali oyuncuları memnun etse de birçoğumuzun bildiği üzere arka planda çok büyük sıkıntıları olan bir oyun geliştiricisi firma Rockstar Games. Gelin, bir özetini geçelim yaşadıkları ve yaşattıkları sıkıntılı bazı olayların.


red dead redemption

leslie benzies'in rockstar games'ten ayrılması ve üzerine stüdyonun kurucuları sam ve dan houser kardeşlere dava açması ile ortaya çıkan e-maillere göre, red dead redemption 2010 yılında çıkmasına aylar kala o kadar kötü bir haldeymiş ki sam houser oyunu çalışabilecek bir hale getirmesine yardım etmesi için çaresiz bir şekilde leslie'ye mail atmış. davalara ve maillere göre houser kardeşler oyunların kreatif yönlerinin çoğu ile ilgilenen "fikir adamları" iken, benzies ise programlama ve üretim aşaması yönetiminden sorumlu kişiymiş ve houser kardeşler red dead redemption'ı yaparken benzies'e başvurmadan bir ürün ortaya çıkarmaya çalışınca işler oldukça kötü ilerlemiş. 

benzies, oyunu kurtarmış olsa da oyunun çıkmasına birkaç ay kala rockstar çalışanlarının tabiri caizse eşek gibi çalıştırılmaları ve oyunun kodlamasının bu yoğun ve aceleye getirilmiş çalışma ile çok karmaşık olması oyunun bilgisayara ya da sonraki nesle çıkmasını neredeyse imkansız hale getirmiş çünkü rockstar, gta 4'te olduğu gibi bir pc portu rezaleti ile karşılaşmak istememiş. hatta rockstar çalışanlarının eşlerinin rockstar'a mektup yazma muhabbeti de bu zamanda, red dead redemption'ın çıkmasına aylar kala rockstar çalışanlarının yaşadığı stres sebebiyle gerçekleşmiştir. oyun çok iyi inceleme puanları alıp gta serisi dışında rockstar'ın en iyi oyunu olmuş olsa da houser kardeşler ile benzies'in çalışma ilişkisini kötü etkilemiş.


l.a. noire

2012 yılında l.a. noire oyunu team bondi'yi yok etmiş çünkü oyunun baş tasarımcısı ciddi öfke sorunlarına sahipmiş ve oyunu kendi şaheseri olarak görüyormuş. oyunun bütçesini aşmayı engellemek için sidney'deki her potansiyelli oyun programcısını tutup oyun üzerinde çalıştırmışlar (ki programcılardan bazıları gördükleri düşmanca muamele yüzünden endüstriyi terk etmiş) ve oyunun yayıncılığını yapan rockstar'a o kadar ters davranmışlar ki rockstar halka açık bir biçimde onlarla bir daha çalışmamaya yemin etmiş. bahsi geçen baş tasarımcı ve team bondi'deki eski çalışanlar l.a. noire oyununa ruhen devam oyunu sayılabilecek the whore of the orient adında bir oyun için çalışmalara başlamışlar ancak oyun 2016 yılında iptal edilmiş.


max payne 3

2012'de çıkan max payne 3, remedy entertainment'dan rockstar'a geçmiş ve hemen hemen her rockstar oyununda olduğu gibi yapım süreci oldukça kaotik ve sıkıntılı geçmiş.

eski rockstar çalışanlarına göre remedy alan wake oyunu üzerinde çalışmaya başlamak üzere ayrıldıktan kısa bir süre sonra rockstar viyana'nın yapacağı bir oyun olarak yapım aşamasına girmiş. ancak ön-yapım aşamasında rockstar 2006 yılında viyana stüdyosunu kapamış ve proje rockstar vancouver'a verilmiş, vancouver da projenin yapım aşamasını baştan başlatmaya karar vermiş. 

2009 yılında gameinformer max payne 3 hakkında bir haber paylaşıp oyunun 2009 yılının kış aylarında çıkacağını söylemiş ancak oyun bu şekilde açıklandıktan sonra 2 sene boyunca oyundan haber alınamamış. bu süre içerisinde rockstar üstte bahsettiğimiz "çalışanların eşlerinin rockstar'a mektup yazması" olayı ve çalışanlara kötü davranılması muhabbeti dahil birkaç farklı sebepten tartışma konusu haline gelmiş ve yine eski bir rockstar çalışanı oyunun senaryosunun en az 3 kez baştan yazıldığını ve tatil olmaksızın oyunu geliştirenlerin günde 16 saat çalıştırıldığından bahsetmiş. kotaku'da bir jason schreier haberine göre max payne 3'ün yapım aşamasında görevli olmak oyunun geliştiricileri arasında "ölüm marşı" olarak nitelendiriliyormuş. 

sonuç olarak yola tek stüdyo tarafından yapılacağı düşünülerek çıkan max payne 3'ün yapım aşaması en sonunda tüm rockstar stüdyolarının üzerinde çalışmak zorunda kaldığı, çok kaynak ve zaman gerektiren küresel bir rockstar projesine dönüşmüş. bully 2'nin sessizce iptal edilmesinin nedenlerinden biri olabilme ihtimalinin yanı sıra o dönem üzerinde çalışılan gta 5'in de geliştirilme hızını etkilediği düşünülüyor. oyunun rockstar'a 105 milyon dolar'a mal olduğu tahmin ediliyor - red dead redemption'ın bütçesinden daha çok olan bu miktar, gta 4 ile ise hemen hemen aynı sayıda.


gta v & gta online

houser kardeşler ile benzies arasında red dead redemption'ın yapım aşamasında gerçekleşen anlaşmazlıklar, gta 5'in çok oyunculu hali olan gta online'da tepe noktasına ulaşmış.

gta online benzies'in özellikle ilgilendiği ve önemsediği kısımmış, bu sırada houser kardeşler oyunun tek kişilik oynanış moduna odaklanmışlar ancak tek kişilik modda giriş jeneriğinin sonunda benzies'in adının yer alması sam houser'ın zoruna gitmiş çünkü bu kısım normalde sam houser'ın isminin yer aldığı kısımmış ve oyunun baş yapımcısı olduğu ima ediliyormuş ismi burada yer alınca. burada benzies'in isminin yer alması aynı zamanda sam'de "la bu leslie şirketi ele geçirmeye mi çalışıyor?" düşüncesini oluşturmuş. iddialara göre sam houser bunu oyunu oynadıktan sonra fark etmiş ve benzies de bunu davada kullanmış. "oyun çıkana kadar bunu fark etmediyse oyunun yapımıyla ne kadar alakası vardı sizce sayın hakim?" demiş.

gta 5'in yapımı bittikten sonra benzies, kendisine söylendiği şekliye "sıkı çalışmasının ödülü" olarak 6 aylık ücretli izne ayrılmış. ancak davadaki bilgilere göre bu "izin" aslında şirketten kovulmanın girizgah bölümüymüş. iş e-mailinin ve iş telefonunun etkisiz hale getirildiğini gören benzies, stüdyoya gidip odasına girmeye çalıştığında kilidinin değiştirildiğini fark etmiş ve bir süre sonra kovulduğunu anlamış daha sonra da rockstar'ın tazminat vermekten kaçmaya çalıştığını iddia ederek take-two'ya 150 milyon dolarlık bir dava açmış.(yazının başından beri bahsettiğimiz dava oluyor kendileri)

bu dava da 2019 yılında "halka açıklanmayacak şekilde." bitmiş (yani büyük ihtimalle 150 milyon dolar kadar olmasa da bol miktarda parayı benzies'e vermeyi kabul ettiler.)


peki şimdi neredeler?

leslie benzies: build a rocket boy oyun şirketi ile youtube'da tanıtımını görmüş olabileceğiniz everywhere oyununun yapımında tasarımcı ve yönetmen olarak yer alıyor. içinde birden fazla oyunu tuttuğunu söyleyen, oldukça iddialı bir proje ancak rockstar'ın zorlu yollarından yıllar boyunca geçen leslie, böyle büyük ve iddialı bir projenin altından kalkabilecek birkaç oyun yapımcısından birisi olabilir.

sam houser ve dan houser: dan 2020 yılında rockstar'dan ayrıldı, sam ise halen şirketin başkanı.

claude: konu hakkında konuşmadı.

niko bellic: rockstar niko'nun ses aktörü michael hollick ile kötü bir şekilde ayrıldığı için niko da sessiz.

jimmy hopkins: bully oyununun ana karakteri. 2. oyun çıkmadığı için hiçbir zaman gençliğini tam anlamıyla yaşayamadı bu yüzden rockstar'a çok kızgın.

max payne: remake oyununun çıkmasını bekliyor ve bu sefer yüzü değişecek mi değişmeyecek mi kendisi bile bilmiyor. şahsen 2. oyundaki gibi ruhu ısıtan ve insanı düşüncelere sürükleyen sözlerinin bol olduğu bir oyun ile dönmesini isterdim.