Kendine Has Tarzı, Sesi ve Sözleriyle Komple Bir Sanatçı: Göksel

1997'den bu yana yaptığı albümlerle kulakların pasını silen Göksel'e hakkını teslim eden bir yazı.
Kendine Has Tarzı, Sesi ve Sözleriyle Komple Bir Sanatçı: Göksel

göksel demirpençe (d. 1971). türk popunun alternatif müzik kanadına doğru kayan önemli, hatırı sayılır, özgün bir ismi. hem tarzıyla, hem gayet temiz ve berrak, hiçbir geçişte detonasyon emaresi göstermeyen "aha bu göksel" dedirten kimlik sahibi hisli sesiyle, hem kendi yazdığı sözleriyle (eski şarkıları yorumlamadığı albümlerinin büyük bölümünün sözleri ona aittir), hem kah şen şakrak, kah depresif mod müziğiyle komple bir sanatçı. doğal, kendini hissettiği gibi gösteren ve konuşan (belki de sadece insanım şarkısında anlattığı gibi --- hatta arada depresyon halleri, kilo alıp vermeleri magazin gündemine düşen) ama bunu yaparken belli bir sanatsallığı ve estetik tarz payını da asla bir kenara bırakmayan, magazinsel hareketlerle dikkat çekme gibi kaygı içinde bulunmamış, kendine özgü hoş bir görselliğe de sahip bir beşer. albümlerinde hem slow, hem hareketli şarkılara yer verir. sözlerinin önemli bir bölümünü de kendi yazarak, uzun yıllar 2-3 senede bir albüm yapan, halen de single'larıyla ara ara çıkan üretken bir isimdir. müzik dünyasının kimleri ne ünlere ulaştırdığına bakıldığında, hak ettiğinden daha az ünlü olduğu dahi söylenebilir. yani hani şu "az ünlü" tabiri var ya, göksel de bir bakıma "az diva" - ama hak ettiği bir yeri ve saygıyı edindiği de aşikardır.

her sanatçıya nasip olmayacak ölçüde kalabalık, pek çoklarınca hatırlanacak bir diskografiye sahiptir.

yollar (1997)

rahmetli yavuz çetin'in de katkıda bulunduğu, onno tunç ve sezen aksu'nun da katkılarıyla göksel'in ilk kez müzik piyasasına çıktığı, yollar albümüyle 1997 yılında müzik piyasasında ilk albümünü yaptı göksel. çıkalı 25+ yıl olmuş ve klasikleşmiş bir eser olan sabır (ki ciguli de muazzam yorumladı sonra, ciguli yorumu hatta göksel'inkini de aştı), döneminin ünlü bir hit parçası olan uzun uzun yollar bu albümdeydi. sözlerini sezen aksu'nun yazdığı kurşuni renkler de bu albümün bir parçasıydı, ki ben pek sevmem, olsun. latin havalı olur ya da güzel şarkıydı. yakışıklı da sezen aksu'nun yazdığı bir eserdi. düzenlemelerde sarp özdemiroğlu var. albüm kapağında esrarengiz güzellik tadında bir pozda olan göksel.


körebe (2001)

neşe karaböcek'e ait günün birinde şarkısının harika yorumuyla da öne çıkmış, ama depresyondayım ile o dönem basını meşgul etmiş ve sansasyon yaratmış bir albüm. bu depresyondayım şarkısı yüzünden göksel ve feridun düzağaç müzik dünyasında kendilerine özgü bir depresyon tarzı edindiler adeta. göksel ve depresyonu teması aylarca magazini işgal etti. bir ihtimal ve yine neşe karaböcek şarkısını kendi tarzıyla son derece güzel yorumladığı niyet şarkıları da hatırlanır. albümün isim şarkısı körebe de ilginç saklambaçlı sözlere sahipti, ama bu şarkının çok tuttuğu söylenemeyecek olsa gerek. albüm kapağında endam gösteren bir göksel.


söz ver (2003)

göksel'in albüm kapağında frida kahlovari bir havaya büründüğü albüm. o yıllarda yaptığı diğer albümlere kıyasla bir tık sönük kalmıştır. hastasıyım, allı pullu, firar nispeten bilinen şarkılarıdır albümün. ha bir de şu konuda anlaşalım, göksel'in albüme ismini veren şarkıları pek tutmuyor.


arka bahçem (2005)

göksel'in en flaş, en ünlü albümü belki de. albüm kapağı da o dönem konuşulan bir göksel pozuydu. göksel'in kendi keyfime göre en iyi eseri olan karar verdim (akıl almaz bir solist performansı, sardıran bir düzenleme), arka bahçemde, bi seni konuşurum gibi dönemin hala dinlenen ünlü hitleri bu albümdedir. benden geçti aşk, saadet şerbeti ve yine özgün bir biçimde yorumlanan kim bilir de bu albümün popüler parçalarındandı.

o yıllarda göksel, manga ile de bir düet yaparak muazzam dursun zaman şarkısına da can verdi.


ay'da yürüdüm (2007)

herhalde dönemin elektronik müziğe yönelme furyasının da katkısıyla, teoman, ferman akgül ve kendisinin ortaklaşa seslendirdiği taş bebek adlı garip eseri barındıran, albüm kapağı ve oradaki göksel kostümü bile dahi bir fütüristik duran albüm. yarabbi şükür, dikenli otlar, kaybettim seni şarkıları bir nebze bilinir. ama göksel'in iyi albümlerinden birisi denemez.


mektubumu buldum (2009)

göksel'in 1960'lardan 1980'lere kadar bir dizi meşhur eski eseri naçiz stiliyle yorumladığı, hiç birinde de sekmediği hoş ve retro bir albüm. albüm kapağında göksel yine retro.

bu albüm ertesinde göksel türkiye'de adet olduğu üzere 10 yılını doldurduktan kısa bir süre sonra "best of" albümünü çıkarır.

hayat rüya gibi (2010)

bir önceki albüm tutmuş olacak ki, göksel'in aynı temadan devam ettiği albüm olmuştur.

bende bir aşk var (2012)

"depresif dekolteli" olarak tanımlanabilecek bir albüm kapağıyla göksel'in kendi şarkılarına geri döndüğü albüm. acıyor, aşkın yalanmış, uzaktan ve yalnız kuş ile dört flaş eser barındırıyor - ve bu şarkıların tamamı döneminde son derece popüler oldular. rüzgar da popüler eserlerindendi albümün. mabel matiz tarafından sözleri yazılan yarım kalan şarkı da bu albümde.


sen orda yoksun (2015)

ara ara kendini gösteren göksel'in albüme ismini veren şarkılarının meşhur olmaması şeklindeki trendi kıran, yine depresif ve ihtiraslı tonlarda aşk temalı albüm. sen orda yoksun bu laneti kırarak epey popüler olmuştu. denize bıraksam son derece hoş bir eserdi. gittiğinde de albümün bilinen eserlerindendi.


yazı boyu çok mu göksel övdüm diye bir tedirgin oldum bir an, normalde bir göksel fanı olduğum söylenemez; ama her sanatkar onca uzun bir sanat yaşamının ertesinde taltifi hak eder, 25 yılı aşkın süredir müzik dünyamızın bir parçası olarak hayatlarımızda olan göksel de gayet ediyor..melike şahin'lerin, melek mosso'ların, aleyna tilki'lerin, zeynep bastık'ların, ceylan ertem'lerin, nilipek.'lerin (noktası unutulmasın aman diyim) bile diva ilan edildiği bu garip ortamda göksel'e bu övgü az bile.

bir canlı konser albümü de dönmeye başladığına göre artık yeni bir albüm zamanı geldi...