Sırf Kişisel Deneyim Olsun Diye II. Dünya Savaşı'na Katılan Ressam: Otto Dix
Kimdir?
zamanın nasyonel sosyalistleri tarafından 12 yıl resim yapması yasaklanmış, doğrucu çizgileri olan otto dix'in ilgi alanı savaş ve toplumun göz ardı ettikleridir. (bkz: fahişeler, dilenciler) dix daha sonra kanımca durulmuş ve daha çok dini temalı çalışmalar yapmıştır.
Hangi akıma mensup?
dadacı olup sonrasında yeni nesnelcilik akımının öncülüğünü yapmıştır. nazi karşıtı bir ressam olup, en önemli eseri ortalama 50 çalışmadan oluşan "savaş" serisidir. resimlere baktığınızda gerçek bir savaş yeri görmenin rahatsızlığını ve iç bulantısını yaşarsınız ama bu birebir çizimden değil, özgünlüğündendir.
Yaşamı ve sanat görüşüne dair
otto dix... sırf "kişisel deneyim" olsun diye savaşa katılmış bu adam. yaşı da 23-24. katıldığı cephelerde aldığı ölümcül kurşun yarasından dolayı eisernes kreuz (demir haç) gibi kahramanlık madalyaları bile almış. evet arkadaşlar, bu da yetmemiş olacak ki iyileşince "bir de hava kuvvetlerini deneyimleyeyim" diyip tekrar savaşa katılmıştır. tabi bu istek siyasi bir görüşten değil, deneyim sahibi olup toplumda saygı görme kaygısından kaynaklanıyor. savaş sırasında yaptığı 600 civarı resimde de genel olarak fütürizm etkili olmuş.
"savaş" serisi ilk kez 1924'te berlin'deki bir galeride sergilendi. tabii ki savaş başlayalı on yıl olmuştu ve dolayısıyla kültürel faaliyetlerin ana konusu da savaştı. böyle bir ortamda sol görüşe mensup olanlar savaşa eleştirel yaklaşırken, sağ görüştekiler milliyetçi bir anlayışa sahiptiler.
bu ayrımda dix nerede mi? dix hiçbir zaman net bir şekilde herhangi bir siyasi görüşünü ortaya koymamıştır. ölünceye kadar ne gönüllü olarak savaşa katılmasından bir pişmanlık duymuş ne de kendisine atfedilen siyasi görüşleri kabul etmiştir. ona göre sanatçı "dünyayı değiştirmekle değil, gözlemlemekle yükümlüdür."
dix'in savaş serisini savaş mamülleri, pasifistler ve solcular savaşın lanetlenmesi ve gittikçe artan militarizme bir eleştiri olarak yorumlarken; milliyetçiler ve savaşa katılmaktan gurur duyanlar bu resimleri ulusa ve orduya hakaret olarak görmüşlerdir.
bu seri harici en bilindik eseri prag sokağı'dır
o dönemde bu sokak savaşta organlarını kaybeden gaziler için protezler satan dükkanların olduğu bir sokaktır. dix bu resimde, savaş gazileri üzerinden toplumdaki eşitsizliği vurgulamaktadır. parası olmadığı için dilenmek zorunda kalan bir gazi ile zengin görünümlü, elinde juden raus diye bir manşet olan gazeteyi tutan bir gazinin karşılaşmasını konu edinmiş.
bir diğer eseri ise metropolis'tir
bu resimde ise weimar cumhuriyetindeki eşitsizlik ve ahlaki çöküntüye vurgu yapmıştır. triptychte ortada zengin olduğu anlaşılan grup o dönem amerikanın modası olan caz müzikle eğlenmekte; solunda bir savaş gazisi fahişelerle dolu bir sokağa girmekte; sağında ise yine sokak fahişeleri resmedilmiş fakat soldakinden farklı olarak fakir bir savaş gazisine değil zengin kesime hitap eden fahişelerdir.